Waterpistooltikkertje
Binnen het afgesproken speelveld probeer je andere kinderen aan te tikken door ze nat te spuiten, ben je geraakt doe je je benen open. Kruipt er iemand onder je benen ben je terug verlost.
Bekertjesrace
Span twee dunne touwtjes strak tussen twee bomen of twee palen. Rijg aan elk touw een bekertje of gieter. Laat de kinderen het bekertje of gieter naar de overkant spuiten.
123 piano
1 speler gaat met een waterpistool tegen de boom staan. De andere kinderen staan aan de achterlijn. Op het moment dat de dirigent 123 piano roept mogen de kinderen proberen dichter te komen en de boom te tikken. Als de dirigent zich omdraait moet iedereen een standbeeld maken. Diegenen die dan nog bewegen mag de dirigent nat spuiten en dan moeten ze terug naar de achterlijn.
Aquapistolverstoppertje
Iedereen gaat zich met een waterpistool verstoppen binnen de afgesproken grenzen van het domein. Als de zoeker je kan nat spuiten dan ben je er aan en ga je bij de monitor zitten. Als je er echter in slaagt om de zoeker eerst nat te spuiten dan is iedereen verlost en mogen ze zich opnnieuw gaan verstoppen. Regelmatig wisselen van zoeker!
Beachballrace
Aan elke kant van het speelveld staat een team klaar met een waterpistool in de hand. In het midden van het veld ligt een grote opblaasbare strandbal. Op het signaal van de monitor probeert iedereen de strandbal in de richting van het andere team te spuiten.
Dit kan eventueel ook met 4 teams gespeeld worden
Ipv de beachbal kan ook de pingpongballenconsructie in het midden gezet worden.
Moordenaar en detective
De kinderen sluiten allemaal hun ogen en de monitor geeft tikjes op de rug. 1 tikje = mens, 2 tikjes is detective ( 2 kinderen) en 3 tikjes is moordenaar. (1 kind) Als alle leerlingen weten wat ze zijn open ze hun ogen en kan het spel beginnen.
Ze stappen rond in het afgesproken spelgebied en de moordenaar probeert stiekem iedereen nat te spuiten.
Als je geraakt bent roep je ‘mens dood’ en ga je op de grond zitten. Je mag niet verraden wie de moordenaar is. Dit is de taak van de 2 detectives. Zij kijken goed rond en als ze denken te weten wie de moordenaar is mogen ze dit zeggen. Is het juist dan is de detective gewonnen. Is het fout dan moet ook de detective gaan zitten. Was de moordenaar de detective te snel af en heeft hij deze eerst zelf kunnen nat spuiten dan moet de detective ook gaan zitten en mag ook hij de moordenaar niet verraden. Heeft de moordenaar ook de 2 detectives kunnen nat spuiten dan is hij gewonnen.
Puntenloop.
Rechthoekig speelveld met in elke hoek een veilige zone waarin je niet kan getikt (nat gespoten) worden.
Kan je de korte zijde over lopen: 1 punt
Kan je de lange zijde over lopen: 2 punten
Kan je diagonaal over lopen: 3 punten
Wordt je door de 2 tikkers in het veld nat gespoten op een moment dat je niet in een veilige zone staat gaat je teller terug op 0!
Wie verzamelt de meeste punten?
Iedereen is tikkertje
Als je binnen het speelveld nat gespoten wordt ga je aan de kant zitten en onthoudt je de naam van diegene die je geraakt heeft… want… als deze geraakt wordt moet die aan de kant gaan zitten en ben jij weer verlost…
Probeer niet in de ogen te spuiten.
Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.