MY PELICAN
 

Beach Escape

Overzicht

  • Outdoor
  • 1u
  • vanaf 7 jaar
  • De Nekker / De Lilse Bergen/ Zilvermeer
  • Max. 25 deelnemers

Materiaal

Benodigd materiaal

  • Beachescapekoffers ( 1 per 4 deelnemers )
  • Kegels
  • Fluitje
  • Extra materiaal: 3 autobanden, 2 planken, 5 blinddoeken, 4 balkjes, 2 bigbags, hoepel, 4 strandballen, trektouw, 2 x statief rode cijferopdracht, 2x statief blauwe cijferopdracht

Voor de activiteit

Checklist

Indien de deelnemers jonger dan 12 jaar zijn hang je met de musketon de JUNIOR opdrachten bij aan de bestaande opdrachten. Je kan op de junior opdracht zelf de code van het hangslot terugvinden of het overzichtsblad gebruiken om de koffers te openen.

Baken een zone van ongeveer 10m af met kegels waartussen de deelnemers hun doe-activiteiten moeten doen. Als je 7x een plank achter elkaar legt kan je deze afstand uitmeten.  Indien er geen andere activiteiten gepland zijn, kan je deze zone afbakenen op het strand. Als er nog andere activiteiten doorgaan, kies je voor het grasveld (achter de containers in Lilse Bergen, naast het strand in Nekker)

Plaatse koffers op een bank (niet op het zand of in het gras!) en met voldoende afstand uit elkaar.  In De Nekker kan je de koffers op de hoge vast banken voor de containers plaatsen.

Omschrijving activiteit / techniek

Inleiding

De activiteit Beach Escape bestaat uit Denk en Doe opdrachten. Elke koffer bestaat uit 7 compartimenten met een cijferslotje aan.
In elk compartiment zit een kaartje met een denkopdracht aan één zijde en een doe-opdracht aan de andere zijde.
De oplossing van de denkopdracht is de code van het cijferslot van het eerstvolgende compartiment.
De doe-opdracht moet worden uitgevoerd in de daar voor voorziene zone en wordt gecontroleerd door de monitor. Pas als de monitor aangeeft dat de doe-opdracht correct werd uitgevoerd, dan mag men overgaan naar het volgende compartiment.

Verdeel de deelnemers in groepjes van max. 4 of 5 per koffer.

Benadruk dat wanneer men de denk en doe opdracht van een bepaald compartiment heeft afgerond, men dit ook meteen terug correct afsluit alvorens men naar het volgende compartiment gaat. Ander zullen de slotjes verloren gaan of aan het verkeerde compartiment gehangen waardoor het spel niet meer  bruikbaar is.

De beach escape is NIET op tijd, teamwork is de boodschap!

Slotjes mogen nooit op de grond (en al zeker niet in het zand) gelegd worden. Anders werken ze niet meer goed!

Denk opdrachten

Er zijn 2 soorten kaartjes: Junior en Standaard

Junior:

Deze kaartjes zijn zeer eenvoudig en bedoeld voor deelnemers jonger dan 12 jaar. Zorg dat deze kaartjes met een musketon aan de standaard opdrachten gehangen worden.

Standaard:

Deze kaartjes zijn bedoeld voor deelnemers ouder dan 12 jaar of jongere deelnemers die graag een uitdaging willen aangaan.

De beachescapekoffers zijn ingedeeld in 4 niveaus in volgorde van moeilijkheidsgraad als is er vrij weinig verschil tussen de koffers (je kan best niet vermelden aan de deelnemers dat er een verschil is in moeilijkheidsgraad omdat dit verschil onbeduidend klein is)

  • Rood (gemakkelijk) 2x
  • Groen (vrij gemakkelijk)
  • Geel (vrij moeilijk)
  • Blauw (moeilijk)

Hoe kan men de code van het eerste compartiment kennen?

Aan de zijkant van elke koffer kan je de opdracht vinden om het eerste slot te openen.

( GEIB, positie van de letter in het alfabet= 7592 )

Wat als deelnemers de code echt niet kunnen vinden?

De junior code zal men altijd vinden aangezien dit zeer eenvoudig is.

Bij de standaard kaartjes kan je de deelnemers eventueel helpen om ze te vinden. Er is een kaft met een overzicht van alle opdrachten. Deze kaft blijft steeds bij de monitor. Je kan dit overzicht ook terugvinden bij downloads.

Wat met het laatste compartiment?

In het laatste compartiment zit enkel nog een doe-opdracht. Als ze deze opdracht gedaan hebben zijn ze klaar en als er nog tijd over is kan je hen nog aan een andere koffer laten beginnen.

Doe opdrachten

De doe-opdrachten kan je volgen op het overzichtsblad onderaan deze pagina bij de Downloads.

Controleer steeds dat men de opdracht correct uitvoert. Pas als de monitor zijn goedkeuring geeft, kan men naar het volgende compartiment.

Controleer steeds dat deelnemers het gebruikte materiaal terug in de kar leggen, alvorens men naar het volgende compartiment gaat.

Wanneer het materiaal van een bepaalde opdracht in gebruik is, mag de monitor zelf een opdracht verzinnen. Anders moet men te lang aanschuiven.

Veiligheid

Aandachtspunten

  • Sluit de slotjes steeds alvorens men naar het volgende compartiment gaat.
  • Houd toezicht bij de doe-opdrachten

Noodgevallen

Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.

Na de activiteit

Checklist

  • De slotjes zijn gelabeld (eerste letter kleur + letter van compartiment: vb Groen eerste compartiment = GP). Controleer voor het opbergen dat alle slotjes op de juiste plaats hangen.
  • Materiaal proper opbergen.

Kijkwijzers

Downloads

Opdrachten/antwoorden beachescape in volgorde van moeilijkheidsgraad:

Beachescape overzichtsblad opdrachten

Beachescape overzicht codes

 

 
 

Blijf je graag op de hoogte van Pelican lessen, kampen, aquapark en events?


 

Partners

Top