MY PELICAN
 

Frisbee

Overzicht

  • Outdoor
  • 1u
  • vanaf 7 jaar
  • De Nekker / De Lilse Bergen
  • Max. 25 deelnemers

Materiaal

Benodigd materiaal

  • Frisbees
  • Potjes om veld af te bakenen, doeltjes
  • Fluitje

Voor de activiteit

Checklist

  • Baken het speelveld af (grasveld/strand van ongeveer 64 bij 37 meter met 2 doelzones van 18 bij 37 meter)

Omschrijving activiteit / techniek

Inleiding

De les wordt opgedeeld in 3 blokken:

  • Oefenen op techniek
  • Spelvormen
  • Ultimate frisbee

Hieronder meer info over verschillende blokken.

Oefenen op techniek

De cursisten gaan per 2 tegenover elkaar staan aan de potjes. Er wordt geoefend op de verschillende technieken.

UITLEG TECHNIEK: werpen

Backhand

Dit is de bekendste worp. De beweging lijkt een beetje op de backhand slag bij tennis.

  • Houd de schijf als een waaier vast: de wijsvinger op de rand, de duim aan de bovenkant en de ander vingers naast elkaar aan de onderkant van de schijf (zie het linkerplaatje).
  • Werp de schijf horizontaal op borsthoogte. Het is vooral belangrijk dat de schijf op het moment van loslaten horizontaal ligt. Geef de schijf met je pols een extra draai mee. Het rechterplaatje laat dit zien (te lezen van rechts naar links).
  • Voor gevorderden: Als je de schijf op het moment van loslaten horizontaal houd, gaat hij rechtdoor. Een bocht kun je bereiken, door de schijf een beetje schuin te houden als je hem loslaat. De hoek komt gedeeltelijk van de manier waarop je de schijf vasthoudt en gedeelte- lijk van de beweging van je arm. Als de rand van de schijf tegenover je hand hoger ligt dan je hand, dan krijg je een worp met een “roll curve”. En als die rand lager ligt, dan krijg je een worp met een “skip curve”. Als een schijf met “roll curve” de grond raakt, zal deze verder rollen. Als een schijf met “skip curve” de grond raakt, zal deze weer omhoog komen en als het ware stuiteren.
  • Ook door de schijf in de andere richting (voor-achter) schuin te houden, krijg je andere “vlucht” eigenschappen. Als de voorste rand omhoog wijst, zal de schijf omhoog gaan. Dit bereik je door de stand van je pols op het moment van loslaten. Hoe snel je je arm beweegt, bepaalt hoe ver de schijf zal komen. Als je veel experimenteert en oefent, merk je vanzelf hoe de schijf reageert en hoe je bepaalde effecten kunt bereiken. 

Side-arm

  • Houd de schijf als het ware geklemd in je vuist: de duim aan de bovenkant van de schijf, de wijs- en middelvinger in de binnenrand en de ringvinger en pink tegen de palm van de vuist aangedrukt (zie het linkerplaatje).
  • De beweging lijkt hier een beetje op de forehand slag bij tennis. Houd de elleboog laag en geef de schijf met een snelle polsbeweging extra draaiing mee (zie het rechterplaatje). Ook hier is het belangrijk dat de schijf op het moment van loslaten horizontaal ligt.
  • Voor gevorderden: Als je de schijf op het moment van loslaten horizontaal houd, gaat hij rechtdoor. Op dezelfde manier als bij de backhand worp, kun je ook hier een “roll curve” of een “skip curve” bereiken. Voor een “roll curve” houd je de schijf een beetje omhoog en voor een “skip curve” een beetje omlaag.

Upside-down

Houd de schijf precies zo vast als bij de side-arm worp. De beweging lijkt op de manier waarop je bovenhands een bal gooit. Beweeg je arm langs je hoofd en geef op het laatste moment met je pols de schijf nog wat extra draaiing mee. Hoe beter de schijf verticaal ligt bij het loslaten, hoe beter het resultaat.

Spelvormen

Er worden binnen het speelveld enkele spelvormen gespeeld:

 

  • Tikkertje, probeer diegene met de frisbee in de hand aan te tikken – snel doorgooien dus
  • 5- bal met de frisbee
  • Baseballprincipe met de frisbee

Ultimate frisbee

Er wordt een punt gescoord indien de frisbee gevangen wordt in de doelzone van de tegenpartij.

Regels

  • Niet lopen met de frisbee in de hand. Pivotbeweging is toegelaten. Heeft de speler na 10 seconden nog niet gegooid naar een ploegmaat dan is de schijf voor de tegenpartij. Er wordt geteld door de tegenstander.
  • De frisbee wordt steeds gegooid, doorgeven mag niet. Frisbee niet uit de handen kloppen/trekken
  • Valt de frisbee op de grond, dan is hij voor de tegenpartij (bij foute worp of laten vallen). Eenmaal de frisbee op de grond mag enkel de tegenspeler deze nog aanraken; frisbeegevechten zijn uitgesloten.
  • Als de frisbee onderschept wordt door een tegenspeler (deze vangt de frisbee of slaat ze tegen de grond), dan heeft hij frisbeevoordeel, d.w.z. dat zijn team een aanval kan opzetten.
  • Begin van een spel: beide ploegen stellen zich elk op aan één zijde van het terrein (aan de eigen base-line). Een speler gooit de frisbee zo ver mogelijk van de eigen doelzone weg, richting tegenpartij. Als de schijf op de grond is gevallen, pakt één van de spelers van de ontvangende partij de schijf op en begint de aanval. Een speler kan de beginworp ook opvangen en meteen gaan spelen; dit houdt echter een risico in : laat hij de schijf uit zijn handen vallen, dan is de schijf altijd voor de tegenpartij !
  • Na elk punt wordt de frisbee op bovenstaande manier terug in het spel gebracht door de scorende ploeg. Wie scoort blijft in de doelzone waar gescoord werd. Op die manier wisselt men na elk punt van speelhelft.

Veiligheid

Aandachtspunten

Controleer de spelzone op scherpe voorwerpen

Noodgevallen

Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.

Na de activiteit

Checklist

  • Materiaal proper opbergen.

Kijkwijzers

Downloads

 
 

Blijf je graag op de hoogte van Pelican lessen, kampen, aquapark en events?


 

Partners

Top