Zet de spikeball doelen klaar op het grasveld en zorg dat de netjes nog voldoende zijn aangespannen.
TIJDSINDELING BLOK 1 UUR:
(Een uur aan één stuk spikeball is te lang om leerlingen gemotiveerd te houden. Daarom deel je de groep bij aankomst meteen op in 2. Groep 1 start met Spikeball en Groep 2 met Kubb, na een half uur wordt er gewisseld / bij kleine groepen is het niet nodig van op te delen / Bij zeer gemotiveerde en sportieve teams kan je een officiële wedstrijd spelen ipv kubb)
TIJDSINDELING BLOK 30 MINUTEN:
TIJDSINDELING BLOK 20 MINUTEN:
Werpen>Vangen: Gooi de bal in het net en roep de naam van de speler die tegenover u staat. De tegenspeler vangt de bal.
10-bal Werpen > Vangen: probeer 10 passen te geven zonder dat de bal de grond raakt.(telkens in netje botsen)
Slaan > Vangen: Sla de bal in het net en roep de naam van de speler die tegenover u staat. De tegenspeler vangt de bal.
10-bal Slaan > Vangen: probeer 10 passen te geven (dit keer door te slaan) zonder dat de bal de grond raakt.(telkens in netje botsen)
Spikeball is een spel waarbij je een bal heen weer speelt tussen teams via een rond staand net dat op de grond wordt geplaatst (een soort kleine trampoline). In dit net wordt de bal door het stuiteren steeds teruggekaatst en zo van de ene speler naar de andere speler gespeeld.
Spikeball oftewel roundnet wordt meestal gespeeld met 4 spelers, maar ook soms met 2 of 6. Er zijn 2 teams met een gelijk aantal spelers per team. Het doel van het spel is om als team de tegenstander te verslaan. Dit doe je door ervoor te zorgen dat het team van de tegenstander de bal niet meer in het net kan slaan (de bal valt op de grond, de bal 2 keer op het net laat stuiteren of de bal tegen de rand van het net slaat). Als dat gebeurt heb je als team een punt verdiend.
Team 1 en team 2 staan in de beginpositie tegenover elkaar, ieder team aan 1 kant van het net. Nadat je hebt bepaald welk team als eerste mag beginnen, begint dit team (team 1) door de bal op te slaan. De speler die opslaat, staat aan de rechterkant van zijn medespeler. Bij het opslaan is het belangrijk dat de speler de bal eerst in de lucht gooit en vervolgens de bal slaat. Als er goed opgeslagen is, zal de bal in het net gaan en terugkaatsen. Zodra de bal de lucht weer in gaat, is team 2 aan de beurt. Nadat de bal is opgeslagen, mogen volgens de spelregels alle spelers rondom het net lopen. Er zijn dan geen veldgrenzen meer.
Hoe speel je verder?
Team 2 is aan de beurt en moet proberen de bal weer in het net te slaan. De bal mag maximaal 3 keer aangeraakt worden. De derde keer dat de bal aangeraakt wordt, moet weer een worp zijn in het net. Team 2 kan er echter ook voor kiezen om de bal in 1 of 2 keer terug in het net te slaan, waarna het andere team (1) de bal weer kan gaan spelen.
Zodra er een punt gescoord is, mag het team dat het punt scoorde, serveren. De spelers moeten weer in de beginpositie staan, maar de spelers van het team dat de punt scoorde, moeten onderling wisselen van positie. De speler die bijvoorbeeld rechts staat, gaat nu links staan en andersom. Na elke 5 punten schuiven de spelers een kwartslag op, tegen de klok in. Dit zorgt voor gelijke omstandigheden gedurende het spel.
Een spelronde eindigt zodra één van de teams 21 punten gescoord heeft. Soms wordt er gespeeld tot 15 punten. Er moet wel minimaal 2 punten verschil tussen de eindscore zitten. Een spel kan dus niet eindigen met 21-20.
Spikeball / roundnet heeft in totaal 3 spelrondes. Een team moet minimaal 2 spelrondes gewonnen hebben, om het spel te winnen.
Voor het spelen van het basisspel zijn de volgende aanvullende spelregels relevant:
Zorg voor een veilige speelzone.
Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.