Onderstaande functieomschrijving wordt beschouwd als bijlage bij uw contract. Lees de functieomschrijving grondig door. Door ondertekening van het contract geef je aan op de hoogte te zijn van de desbetreffende functieomschrijving.
Pelican bestaat uit 5 Brands (School, Camps, Aquapark, Events, Rental). Als monitor van Pelican verwachten we dat je op de hoogte bent van ons aanbod om klanten met vragen te woord te kunnen staan. Alle info over Pelican kan je terugvinden op https://pelican.be/.
We vinden het belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt bij Pelican.
Like daarom onze facebookpagina, instagrampagina en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Facebook: https://www.facebook.com/PelicanBe/
Instagram: https://www.instagram.com/PelicanBe/
Nieuwsbrief: https://pelican.be/ (grijze balk onderaan)
Iedereen VIP bij Pelican! 🙂
Veiligheid
Water- en outdoorsport voor kinderen houdt grote risico’s in. We hanteren daarom de strengste veiligheidsnormen. Als monitor besef je dat de veiligheid steeds op de eerste plaats komt en er in geen enkele omstandigheid van de opgestelde procedures kan worden afgeweken.
Innovatie
Pelican profileert zich als specialist in unieke water(sport)- en outdoorrecreatie. Om ervoor te zorgen dat
we relevant blijven, worden nieuwe trends in onze branche nauwlettend in de gaten gehouden.
Plezier
We streven naar 100% tevreden deelnemers én monitoren. Als monitor heb je oog voor de noden van elke
deelnemer en zorg je ervoor dat iedereen zich amuseert. Als organisatie zetten we sterk in op tevredenheid
bij ons personeel zodat de werkvreugde afstraalt op onze klanten. Focus op fun!
Pelican maakt gebruik van verschillende contracten voor de verloning van monitoren. We laten ons adviseren door KPMG om ervoor te zorgen dat elke monitor steeds het meest gunstige contract krijgt aangeboden, rekening houdend met de persoonlijke situatie van de monitor.
Als erkende organisatie binnen de sportsector mogen we gebruik maken van het gunstige statuut VERENIGINGSWERK. De verloning is hierbij vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en het belastingtarief is voordelig. Daarom maken we graag gebruik van dit voordeelstatuut.
Als student is het ook mogelijk om te werken met een STUDENTENCONTRACT.
Heb je een eigen onderneming, dan kan je ook factureren als ZELFSTANDIGE.
We hanteren de hoogste marktconforme verloning voor onze aquapark medewerkers.
Zoveel verdien je als aquapark medewerker:
Schaal 1: 14€: Geen diplomavereisten
Schaal 2: 16€: Animator diploma / Pedagogisch diploma eerste jaar geslaagd / Voorbereidend reddersbrevet
Schaal 3: 18€: Hoofdanimator / Pedagogisch diploma tweede jaar geslaagd / Bootredderscursus / ISA Sup instructor /Coördinator Pelican
Schaal 4: 20€: Pedagogisch diploma / Initiator windsurfen of zeilen / Hoger redder
Een aquapark redder wordt standaard 30 minuten extra uitbetaald per dag voor opbouw/afbraak.
Een aquapark redder/coördinator wordt standaard 1 uur extra uitbetaald per dag voor alle coördinerende taken. (om het aquapark alleen te kunnen bemannen, moet men de functie van coördinator hebben.
Heb je kinderen en willen ze graag deelnemen aan onze kampen?
Prima, je krijgt een korting op het inschrijvingsbedrag. Hoe meer weken je werkt bij Pelican, hoe groter de korting.
1 week > 25% korting
2 weken > 50% korting
3 weken > 60% korting
4 weken > 70% korting
5 weken > 80% korting
6 weken > 90% korting
(aantal weken per jaar)
Alle nieuwe monitoren dienen na ondertekening van het contract de “Digitale opleiding – START UP” te volgen. De korte opleiding bestaat uit 2 modules:
Je kan de instructievideo’s hieronder bekijken:
Alle monitoren dienen jaarlijks de “Digitale opleiding – AQUAPARK REDDER” te volgen voor aanvang van de eerste aquapark sessie.
De opleiding betreft onderstaande instructievideo waarin de functieomschrijving aquapark redder zal worden toegelicht.
Om te kunnen starten als aquapark redder, aanvullend bij een Coördinator, is er geen fysieke opleiding verplicht (enkel digitaal, zie hierboven). We stimuleren echter wel het volgen van interne en externe opleidingen omdat dit de enige manier is om te kunnen promoveren naar een hogere loonschaal. Voor wie niet over de financiële middelen beschikt om het inschrijvingsgeld van de cursus te betalen, bieden we de mogelijkheid om 10 uren te werken voor Pelican zonder vergoeding. Vervolgens betaalt Pelican de volledige factuur van de opleiding. Wie de intentie heeft om voor een langere periode te werken bij Pelican, heeft er op lange termijn altijd baat bij om te investeren in een extra opleiding.
Om alleen bij het aquapark te kunnen ingepland worden, is de functie Aquapark redder/Coördinator nodig. Voor deze functie moet slagen voor een digitale test over de Module Aquapark van de functie aquapark en aanvullend aanwezig zijn op de fysieke opleiding Coördinator Veiligheid die jaarlijks door Pelican wordt georganiseerd in samenwerking met ILS.
Loonschaal 2:
Opleiding animator gegeven door een externe aanbieder
ISA SUP instructor gegeven door een externe aanbieder
Loonschaal 3:
Opleiding hoofdanimator gegeven door een externe aanbieder
Opleiding bootredder gegeven door REDFED
Loonschaal 4:
Initiator windsurfen of zeilen erkend door WWSV
Opleiding Hoger Redder gegeven door REDFED
Voor aanvang van de aquaparksessie wordt door de coördinator (=aquaparkverantwoordelijke )een korte briefing georganiseerd voor alle toezichters (Aquapark redders), zodat iedereen goed weet wat er verwacht wordt van zodra de deelnemers aankomen (je dient steeds een half uur op voorhand aanwezig te zijn). Tijdens de briefing zal de coördinator steeds de ‘Checklist noodgevallen‘ overlopen met alle redders.
Wat wordt op voorhand verwacht van de redder?
(Zilvermeer: Na de sessie het watersportcentrum controleren op zand/water en indien nodig proper maken met de borstel/ aftrekker)
Specifieke Briefing Pelican Aquapark – ZILVERMEER
Veel plezier en hou het veilig zodat het voor iedereen leuk blijft!!
Specifieke Briefing Pelican Aquapark – DE LILSE BERGEN
Veel plezier en hou het veilig zodat het voor iedereen leuk blijft!!
Bekijk hier welke zaken je zeker moet vermelden bij je briefing aan de deelnemers voor aanvang van elke sessie.
Tijdens de openingsuren van het aquapark kan er materiaal gehuurd worden. (eveneens per blok van 1 uur)
(Peddels en zwemvesten zijn standaard inbegrepen in de prijs ( en verplicht te gebruiken!))
Het aquapark personeel is verantwoordelijk voor toezicht bij de huursessie. Maak daarom duidelijk afspraken in welke zone de deelnemers zich mogelijk begeven en om hoe laat ze terug moeten zijn. Vermeld ook steeds zeer duidelijk dat het verboden is om te zwemmen in het midden van de vijver (altijd op het board blijven) en dat het ten strengste verplicht is om te allen tijde een zwemvest te dragen!
Hou toezicht op de huurders en grijp indien nodig in.
Zorg dat bij huursessies steeds een motorboot klaarligt zodat je meteen kunt ingrijpen indien nodig.
Onderstaande instructievideo’s behandelen enkele veel voorkomende handelingen die door de kassaverantwoordelijke moeten worden uitgevoerd in ons boekingssysteem Viking:
vanaf 2025 wordt de export rechtstreeks uit mollie genomen en niet meer uit viking. Daarom is het belangrijk dat wanneer men de boeking heeft ingevoerd in viking en de klant vervolgens laat betalen met de kaart volgende stappen doorlopen worden:
in geval er een wetsuit wordt afgerekend voor je als mededeling ‘wetsuit’ in.
Optie 1: Scan de QR code en betaal online (voorkeur)
Optie 2: Handmatig via terminal
vb. voor Nieuwdonk:
omschrijving: N wetstuit
Het is niet nodig om dit nadien nog in Viking te registreren omdat alle data via de betalingsprovider verkregen worden. Let er wel op dat steeds de omschrijving correct is ingevuld op de betalingsterminal!
Pelican werkt 100% cashless.
In de eerste plaats stimuleren we klanten om online te boeken met hun smartphone (thuis of via QR code op locatie).
Indien de klant geen smartphone bij zich heeft, kunnen we kaartbetalingen aanvaarden.
Cash wordt niet standaard aanvaard. In geval de klant geen kaart of gsm bij zich heeft, kan in zeer uitzonderlijke gevallen cash worden aanvaard. Vink dan in Viking bij de optie ‘cash’ aan ipv ‘kaart’.
Op al onze aquaparklocaties hebben we dezelfde Ipad met zelfde toegangscode.
Start de Ipad op door links achteraan op het knopje te duwen.
Toegangscode: 1397
PIN simkaart De Lilse Bergen: 2666 (niet nodig / enkel als I pad per ongeluk wordt afgesloten)
PIN simkaart Zilvermeer: 4643 (niet nodig / enkel als I pad per ongeluk wordt afgesloten)
PIN simkaart Nieuwdonk: 2497 (niet nodig / enkel als I pad per ongeluk wordt afgesloten)
Open vervolgens Viking. Het wachtwoord van de Viking planner moet niet gekend zijn want dit is automatisch opgeslagen. Als er toch per ongeluk zou worden afgemeld, kan je ons hierover contacteren. Je zal dus voortaan niet meer zelf kunnen inloggen als planner.
Voor elke aquaparksessie is een aquaparkverantwoordelijke (coördinator) aangeduid die alles in goede banen leidt. Je kan er steeds terecht voor vragen of opmerkingen. De coördinator is duidelijk te herkennen aan de specifieke T-shirt met opschrift “PELICAN Captain” en voorziet voor aanvang van de sessie een briefing voor alle redders. Je kan er ook steeds bij terecht voor vragen of opmerkingen.
Taken aquaparkverantwoordelijke:
Alle redders dienen steeds een uiterlijk 20 minuten op voorhand aanwezig te zijn.
De coördinator zal steeds uiterlijk 40 minuten voor aanvang aanwezig zijn.
In onze planningstool Viking kan je het start- en einduur van de aquaparksessie bekijken. Het aquapark is standaard geopend van 13u tot 16u.
De aquapark redders worden verwacht aanwezig te zijn van 12:40u tot 16:10u (3.5 u)
De coördinator wordt verwacht aanwezig te zijn van 12:20u tot 16:20u (4 u).
Het is zeer belangrijk om steeds op tijd aanwezig te zijn op het surfstrand van Pelican. We raden aan om ernaar te mikken om steeds 15 min. voor het verwachte uur aanwezig te zijn (dus 12:25u voor redder en 12:05 voor coördinatoren). Zo behoudt je 15 minuten marge om onverwachte vertragingen in te calculeren. (Vanaf 12:30u zullen de klanten van de eerste sessie reeds aanwezig zijn. Wanneer je niet om tijd bent, zal de eerste groep even moeten wachten wat zeker niet ideaal is)
De beschikbaarheden worden doorgegeven via Viking. Op basis daarvan gaan wij de redders inplannen:
• Aquaparkredder 1 (Eindverantwoordelijke)
• Aquaparkredder 2
• Aquaparkredder 3
• Aquaparkreder REVERVE
Er zal steeds minstens één Aquaparkredder 1 en één Aquaparkredder RESERVE worden
ingepland. Kijk dit zeker na in je eigen Viking account zodat je weet wanneer je moet werken (koppel dit best met je eigen agenda via de link)!
Als je ingepland bent als Aquaparkredder 1, 2 of 3 wordt je verwacht om te komen.
Als je ingepland bent als Aquaparkredder RESERVE betekent dit dat je standby bent. Van zodra er 30 deelnemers zijn, zullen wij dit wijzigen van Aquaparkredder RESERVE naar Aquaparkredder 2 of 3. Dit doen we uiterlijk de dag zelf om 12u. Controleer dus steeds of je verwacht wordt aanwezig te zijn. Na 12u zullen wij de Aquaparkredder RESERVE verwijderen indien er niet voldoende deelnemers zijn en wordt je dus niet verwacht aanwezig te zijn. Bij twijfel bel je best naar Tom (0477 300 771).
In de maanden mei, juni en september kan het zijn dat het aquapark niet open gaat als er om 10u nog steeds geen online inschrijvingen zijn. Dit laten we steeds weten via een bericht.
Voor alle aquaparkredders werd bovenaan een extra rubriek ‘planning’ toegevoegd aan de
persoonlijke Pelican account. Daar kan je tot een week op voorhand de boekingen
bekijken. Zo kan je zelf inschatten hoe druk het gaat worden. Sta je als reserve dan weet je
bij 0 boekingen dat de kans groot is dat je niet zal moeten komen.
Verwittig bij ziekte zo spoedig mogelijk telefonisch de organisatie ( Tom: 0477 30 07 71 / Bram: 0473 62 99 16 ). Gelieve bij ziekte of afwezigheid dit nooit in een bericht mee te delen, maar steeds telefonisch. Zo kunnen we snel aan de slag om een vervanger te zoeken. (bezorg uw afwezigheidsattest via mail aan info@pelican.be)
Indien je door onvoorziene omstandigheden later bent, verwittig je dit in de whatsappgroep zodat de andere redders maatregelen kunnen nemen.
Er wordt enkel een vergoeding betaald voor de gewerkte uren.
Er moeten 3 zaken gebeuren voor het aquapark open gaat. Aangezien de coördinator 40 minuten voor aanvang van de eerste sessie aanwezig dient te zijn, neemt hij/zij deze taken op zich. Van zodra er extra aquapark redders toekomen (20min. op voorhand) kunnen taken die nog niet gebeurd zijn, worden gelegeerd.
1. Klaarzetten materiaal + kleedkamers (+-10min)
• Vlaggen
• 2 zwemvestkarren buitenzetten
• Wetsuits van kar terughangen op vaste rek in containers
• Wetsuitkar buitenzetten (om natte wetsuits te laten drogen / nadat ze uitgelekt zijn
kunnen ze binnen terug op het vast rek worden gehangen)
• SUP board redder klaarleggen
• SUP kar klaarzetten / SUP s klaarleggen bij verhuur
• Zender controleren (om in contact te blijven met domein)
• Kleedkamercontainers klaarmaken: vrijmaken + banken zetten + zand buiten keren
• Bij verhuur sup/megasup/vijver Zilvermeer moet de boot ook aan de rand van het water
klaargelegd worden.
2. Onderhoud aquapark (zie volgende puntje) (+- 10 min)
Op elke locatie is een onderhoudset voorzien:
• Schuurborstel
• Aftrekker
• Spuitbusje met product
• Wonderspons
• Emmer
• Box met elektrische pomp
Voor aanvang van elke sessie moet een toer gedaan worden op het aquapark. Gebruik de SUP om naar het aquapark te peddelen. Je neemt best de volledige onderhoudset mee (behalve pomp). Vogelpoep kan je met schuurborstel verwijderen en vervolgens met wat product en wonderspons terug spik en span maken. We rekenen op minstens 10 minuten per dag voor de onderhoudstoer. Als je merkt dat bepaalde toestellen wat extra druk nodig hebben, kan je nadien even de box met elektrische pomp halen om wat extra druk te geven. LET OP: de pomp mag niet nat worden (zelfs geen spatten, zeer gevoelig). Laat de pomp daarom steeds in de bak als je ze vervoert op de SUP. De pomp blijft ook steeds in de waterdichte zak, behalve wanneer ze moet worden opgeladen. De benodigde druk is maximum 1 bar en kan je bij twijfel ook nakijken op het toestel zelf.
3. Klaarmaken kassa (+- 10 min)
• I pad opstarten, de code staat ook op de desk geschreven.
• Selecteer Locatie (Lilse B, Zilvermeer of Nieuwdonk)
• Selecteer Producten (Aquapark + Verhuur)
• Sessies goedkeuren via Viking:
o Exclusief inkom > goedkeuren ZONDER MELDING
o Inclusief inkom > goedkeuren en in vakje aantal deelnemers invullen!!!
Hoe doe je dit?
– Selecteer de deelnemer door het vakje voor zijn naam aan te vinken.
– Klik onderaan de knop ‘met geselecteerde items’
– Kies voor ‘cursus goedkeuren’
– Indien ‘exclusief inkom’ kies je voor ‘Cursussen goedkeuren zonder
melding
– Indien het ‘inclusief inkom’ is kies je voor ‘Cursussen goedkeuren’ (blauwe
knop) MAAR vul je eerst in het lege vak het aantal deelnemers in. ( in dit
geval 12) > dit noodzakelijk om de klant een domeinticket zal ontvangen
waar het aantal deelnemers op vermeld moet staan.
Al het materiaal dient opnieuw te worden opgeborgen in de containers.
(Controleer in het Zilvermeer steeds of er zand/water in de gang ligt en zoja, maak dit dan even proper met een borstel/aftrekker.)
De aquapark redders hebben het recht van om 16:10u te vertrekken.
De coördinator blijft tot alle containers zijn afgesloten. Wanneer het opruimen vroeger dan 20 minuten na afloop is afgerond, mag de coördinator vroeger vertrekken.
De Lilse Bergen: Toiletten enkel vooraan het domein, niet op de camping tenzij ze hier zelf
verblijven!
Het Zilvermeer: Enkel onze eigen containers worden gebruikt als omkleedruimte, het
watersportgebouw gebruiken we niet meer. Doe na elke sessie toch nog even een snelle check zodat alles netjes achterblijft.
Zwemvesten zijn voor alle Pelican activiteiten standaard inbegrepen in de prijs.
Wetsuits zijn voor NIET inbegrepen voor Events en Aquapark.
De klant kan de wetsuits wel huren indien gewenst. Wetsuits zijn te huur aan 3 euro. Dit kan worden afgerekend via onze kassa of via een factuur.
Voor alle monitoren is er een meldingsplicht van toepassing betreffende defecten/tekorten bij het materiaal. Defecten en/of tekorten aan het materiaal kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties bij deelnemers of voor ontevredenheid bij onze klanten. Daarom is het belangrijk om dit meteen te melden!
Wat wordt er verwacht?
Stap 1: Meld via deze link het defect/tekort.
Stap 2: Markeer het defect met de rode tape die je terugvindt in de onthaalkar.
Stap 3: Haal defecte materialen die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen meteen uit gebruik (indien mogelijk) of vermeld deelnemers dat het defecte materiaal tijdelijk niet kan gebruikt worden.
Om herkenbaar te zijn voor onze klanten is het belangrijk om steeds je Pelican kledij te dragen:
Aquapark redder: T-shirt met opschrift “PELICAN CREW”
Aquapark redder/ Coördinator: T-shirt met opschrift “PELICAN CAPTAIN”
Kijk goed na in je planningstool voor welke functie je bent ingepland. Het kan zijn dat je de ene dag ingepland bent als gewone redder en de andere dag als coördinator.
Omdat de reglementen voorschrijven dat de eindverantwoordelijke steeds duidelijk herkenbaar moet zijn, is het belangrijk om steeds de juiste T-shirt te dragen.
We voorzien standaard 1 T-shirt per redder. Wens je een meerdere T-shirts, laat dit dan even weten. We rekenen 1 werkuur per extra T-shirt.
Bij Pelican zijn we overtuigd van het principe dat regelmatige openhartige feedback nuttig is om onze werking te verbeteren. Laat nooit iets op je lever liggen, maar laat ons weten wat er speelt. Wij garanderen je dat we hier discreet mee zullen omgaan!
Aan de hand van onze Enquête voor Redders verzamelen we jaarlijks feedback om onze werking te kunnen verbeteren.
Zijn je cursisten tevreden? Top!
Vraag hen dan even om een review te schrijven op Google of Facebook. We appreciëren het enorm als klanten hiervoor de moeite willen nemen. Daarom belonen we ze met een voucher van 5 euro die aan de Pelican account van de klant wordt toegevoegd en kan gebruikt worden voor alle toekomstige boekingen.
Deel onderstaande linken met de klant zodat men via de eigen account een review kan schrijven:
Google:
Facebook:
We houden dit jaar een actie om meer beeldmateriaal te bekomen van onze klanten. Onderaan de desk zal je een A4 flyer vinden. Je mag per dag 1 flyer uitdelen aan geïnteresseerde groep. (niet meer, want we gaan maximum 1 post per dag doen / vraag best op voorhand aan de klant of ze hier interesse voor hebben en geef dan pas de flyer)
De aquaparkverantwoordelijke stuurt (uiterlijk avond 18u!) minstens 1 foto door via Wetransfer aan info@pelican.be via whatsapp. De foto’s worden door Pelican gepost op Facebook en Instagram zodat de klanten ze kunnen bekijken.
Zorg dat de lens van je fototoestel vrij is van damp en water zodat je kwalitatieve foto’s kunt doorsturen.
Maak gebruik van onze hashtags (#PelicanCamps #Pelican #PelicanSchool #PelicanAquapark) als je zelf foto’s wil posten op je eigen social media.
Vraag aan de deelnemers die je ter plaatse ziet om onze Facebook en Instagram pagina te liken zodat ze op hoogte worden gebracht wanneer de foto’s gepost zijn.
Plan hiervoor een moment in met je cursisten!
Zorg dat je steeds bereikbaar bent tijdens de uren van het aquapark.
Telefoon Pelican: Bram: 0473 62 99 16 Tom: 0477 30 07 71
Telefoon De Nekker: 015 55 70 05
Telefoon De Lilse Bergen: 014 55 79 01
Telefoon Nieuwdonk: 09 267 83 75
Telefoon hulpdiensten (Ambulance): 112
Telefoon collega-monitoren en aquaparkverantwoordelijke: wissel telefoonnummers uit via de whatsappgroep.
Zorg dat je als monitor voor aanvang van het aquapark op de hoogte bent van alle belangrijke/medische informatie m.b.t. jouw cursisten! Dit kan je navragen bij de verantwoordelijke of de klanten zelf.
Controleer eigenhandig dat jouw cursisten zich voldoende insmeren met zonnecrème wanneer de zon schijnt. (in de EHBO kit kan je zonnecrème vinden voor noodsituaties)
Stimuleer jouw cursisten zowel in de voormiddag als namiddag om voldoende water drinken bij warme temperaturen.
Voor alle wateractiviteiten van Pelican dient men minstens 25 meter te kunnen zwemmen (met zwemvest). De klant wordt hiervan bij boeking op de hoogte gebracht.
Vraag voor aanvang steeds na bij de groepsverantwoordelijke en de deelnemers zelf of iedereen voldoende kan zwemmen. Wie niet voldoende kan zwemmen, mag niet deelnemen aan wateractiviteiten!
Kinderen van 6 tot 8 jaar dienen begeleid te worden door een volwassene.
Cursisten dragen ALTIJD een zwemvest wanneer zij op het water gaan! (Geen enkele uitzondering mogelijk!) Ook als redder geef je steeds het goede voorbeeld en draag je een zwemvest!
Controleer zelf dagelijks de weersvoorspellingen!
Wanneer plots onweer opkomt wordt de noodgevallen procedure CODE ZWART geactiveerd.
De coördinator controleert voor aanvang van elke sessie de inhoud van de EHBO kit.
Kleine blessures kunnen door een monitor/redder van Pelican worden behandeld. ( code oranje)
Installeer de EHBO app van het rode kruis op je smartphone. Indien je merkt dat er producten ontbreken in de EHBO koffer, meldt dit dan aan de eventverantwoordelijke.
Op alle domeinen kan je ook gebruik maken van de plaatselijke EHBO dienst aan de redderspost.
Verwittig ook even iemand van Pelican.
Deelnemers aan de activiteit Aquapark zijn NIET verzekerd via Pelican. Je hoeft dus geen verzekeringspapieren mee te geven bij blessures.
Draag steeds een fluitje + walkie talkie. Bij een noodsituatie kan je door te fluiten of via de walkie talkie de andere monitoren/redders hiervan op de hoogte brengen. Andere monitoren kunnen ter hulp komen, zonder de veiligheid van hun eigen cursisten uit het oog te verliezen.
Controleer of er steeds een toeter/megafoon aanwezig is zodat het noodsignaal kan worden uitgevoerd. (3x toeteren > iedereen verzamelen aan onthaal)
Zorg ervoor dat alle deelnemers op de hoogte zijn van het noodsignaal voor aanvang van de activiteit.
Wat is het Noodsignaal?
Dit is een signaal om alle deelnemers zo snel mogelijk te kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld wanneer er plots onweer opkomt.
Hoe wordt het Noodsignaal gegeven?
Door 3x te toeteren met toeter of megafoon.
Door wie kan het Noodsignaal gegeven worden?
Dit gebeurt steeds door de coördinator.
Hoe weten de deelnemers wat het Noodsignaal betekent en hoe het gegeven wordt?
De monitor moet de deelnemers op de hoogte brengen van het Noodsignaal voor aanvang van elke activiteit.
Enkel medewerkers die een interne opleiding mbt de motorboot gevolgd hebben, mogen ervan gebruik maken.
Wees steeds voorzichtig en waakzaam wanneer je met de motorboot vaart. Onverantwoord gebruik kan een groot gevaar betekenen voor onze cursisten en jezelf. Ga hier zeer verstandig mee om!
Zet de motor van de motorboot steeds in neutraal wanneer je in de buurt van cursisten komt.
Zorg er voor dat je je mobiele telefoon meeneemt op water. Als je motorpech hebt of als er een probleem is met een cursist, kan je de monitoren op het land contacteren. Er zijn tonnetjes aanwezig om deze veilig in op te bergen.
Om te kunnen communiceren met andere monitoren, de organisatie en de coördinator is het essentieel dat je steeds uw smartphone bij de hand houdt en steeds bereikbaar bent (ook tijdens activiteiten op het water).
In de onthaal kar kan je waterdichte zakjes vinden die je kunt lenen, mocht je hier zelf niet over beschikken.
Om steeds herkenbaar te zijn, is het noodzakelijk om altijd uw T-shirt van Pelican te dragen.
Pelican monitoren/redder: T-shirt met opschrift “PELICAN CREW”
Pelican coördinator: T-shirt met opschrift “PELICAN CAPTAIN”
Het personeel krijgt 1 T-shirt gratis. Extra T-shirts zijn te verkrijgen in ruil voor 1 werkuur.
De redder zorgt dat alle deelnemers de veiligheidsregels van het aquapark naleven en grijpt in wanneer dit niet het geval is.
Laat de deelnemers NOOIT het park betreden zonder toezicht van een redder.
Bekijk hier wat je moet doen bij noodgevallen. De 5 codes van de noodgevallen zal je ook terugvinden op elke locatie aan het onthaal.
Wanneer een slachtoffer geen ademhaling meer heeft, is het belangrijk dat zo snel mogelijk wordt overgegaan tot een reanimatie. Onze coördinatoren volgen hiervoor jaarlijks een fysieke opleiding. Daarom is het belangrijk om in dergelijke situatie meteen de coördinator op te roepen.
De coördinator zal zo snel mogelijk komen, maar omdat in dergelijke situatie elke seconde telt, start je als monitor/redder alvast zelf met de reanimatie tot de coördinator van jou overneemt.
Hoe je een reanimatie uitvoert, kan je bekijken in onderstaande video. Bekijk de video goed, want op je veiligheidstest zal een groot deel van de vragen hierover gaan!
Alle redders hebben een meldingsplicht betreffende incidenten of onregelmatigheden. De informatie wordt ontvangen door de organisatie en verzameld in een logboek.
Enkele voorbeelden van incidenten:
Wat wordt er verwacht?
Stap 1: Meld via deze link het incident.
Stap 2: Breng de coördinator op de hoogte.
Elke monitor/redder dient te slagen voor een veiligheidsproef alvorens men kan worden ingeschakeld om activiteiten te begeleiden.
Wat moet je weten om te kunnen slagen voor de veiligheidstest?
Alle inhoud van het hoofdstuk “Veiligheid” van deze functieomschrijving, met de nadruk op procedures voor ongevallen.
De test wordt automatisch geregistreerd door de organisatie (je hoeft dus niet te melden dat je geslaagd bent).
Wat als je niet geslaagd bent?
Je kan de test zoveel keer uitvoeren tot je geslaagd bent. Klik gewoon terug op bovenstaande link en doe de test opnieuw.
Van zodra je geslaagd bent, kan je worden ingeschakeld voor het begeleiden van onze activiteiten.