MY PELICAN
 

Aquapark redder

Algemene info

5 Brands

Pelican bestaat uit 5 Brands (School, Camps, Aquapark, Events, Rental). Als monitor van Pelican verwachten we dat je op de hoogte bent van ons aanbod om klanten met vragen te woord te kunnen staan. Alle info over Pelican kan je terugvinden op https://pelican.be/.

Social Media

We vinden het belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt bij Pelican.

Like daarom onze facebookpagina, instagrampagina en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Facebook: https://www.facebook.com/PelicanBe/

Instagram: https://www.instagram.com/PelicanBe/

Nieuwsbrief: https://pelican.be/ (grijze balk onderaan)

Kernwaarden

Iedereen VIP bij Pelican! 🙂

Veiligheid

Water- en outdoorsport voor kinderen houdt grote risico’s in. We hanteren daarom de strengste veiligheidsnormen. Als monitor besef je dat de veiligheid steeds op de eerste plaats komt en er in geen enkele omstandigheid van de opgestelde procedures kan worden afgeweken.

Innovatie

Pelican profileert zich als specialist in unieke water(sport)- en outdoorrecreatie. Om ervoor te zorgen dat
we relevant blijven, worden nieuwe trends in onze branche nauwlettend in de gaten gehouden.

Plezier

We streven naar 100% tevreden deelnemers én monitoren. Als monitor heb je oog voor de noden van elke
deelnemer en zorg je ervoor dat iedereen zich amuseert. Als organisatie zetten we sterk in op tevredenheid
bij ons personeel zodat de werkvreugde afstraalt op onze klanten. Focus op fun!

 

Contract

Pelican maakt gebruik van verschillende contracten voor de verloning van monitoren. We laten ons adviseren door KPMG om ervoor te zorgen dat elke monitor steeds het meest gunstige contract krijgt aangeboden, rekening houdend met de persoonlijke situatie van de monitor.

Als erkende organisatie binnen de sportsector mogen we gebruik maken van het gunstige statuut VERENIGINGSWERK. De verloning is hierbij vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en het belastingtarief is voordelig. Daarom maken we graag gebruik van dit voordeelstatuut.

Als student is het ook mogelijk om te werken met een STUDENTENCONTRACT.

Heb je een eigen onderneming, dan kan je ook factureren als ZELFSTANDIGE.

Verloning

We hanteren de hoogste marktconforme verloning voor onze aquapark medewerkers.

Zoveel verdien je als aquapark medewerker:

Schaal 1: 14€: Geen diplomavereisten

Schaal 2: 16€: Animator diploma / Pedagogisch diploma eerste jaar geslaagd / Voorbereidend reddersbrevet

Schaal 3: 18€: Hoofdanimator / Pedagogisch diploma tweede jaar geslaagd / Bootredderscursus / ISA Sup instructor /Coördinator Pelican

Schaal 4: 20€: Pedagogisch diploma / Initiator windsurfen of zeilen / Hoger redder

Een aquapark redder wordt standaard 30 minuten extra uitbetaald per dag voor opbouw/afbraak.

Een aquapark redder/coördinator wordt standaard 1 uur extra uitbetaald per dag voor alle coördinerende taken. (om het aquapark alleen te kunnen bemannen, moet men de functie van coördinator hebben.

 

Extra's

Heb je kinderen en willen ze graag deelnemen aan onze kampen? 

Prima, je krijgt een korting op het inschrijvingsbedrag. Hoe meer weken je werkt bij Pelican, hoe groter de korting.

1 week    > 25% korting
2 weken > 50% korting
3 weken > 60% korting
4 weken > 70% korting
5 weken > 80% korting
6 weken > 90% korting

(aantal weken per jaar)

Opleiding/briefing

Digitale opleiding - START UP

Alle nieuwe monitoren dienen na ondertekening van het contract de “Digitale opleiding – START UP” te volgen. De korte opleiding bestaat uit 2 modules:

  1. Module 1: Monitorenportaal
  2. Module 2: Planningstool VIKING

Je kan de  instructievideo’s hieronder bekijken:

Digitale opleiding - START UP / Modules 1: Monitorenportaal

Digitale opleiding - START UP / Module2 : Planningstool Viking

Digitale opleiding - AQUAPARK REDDER

Alle monitoren dienen jaarlijks de “Digitale opleiding – AQUAPARK REDDER” te volgen voor aanvang van de eerste aquapark sessie.

De opleiding betreft onderstaande instructievideo waarin de functieomschrijving  aquapark redder zal worden toegelicht.

Digitale opleiding - AQUAPARK REDDER

Fysieke opleiding

Om te kunnen starten als aquapark redder, aanvullend bij een Coördinator, is er geen fysieke opleiding verplicht (enkel digitaal, zie hierboven). We stimuleren echter wel het volgen van interne en externe opleidingen omdat dit de enige manier is om te kunnen promoveren naar een hogere loonschaal. Voor wie niet over de financiële middelen beschikt om het inschrijvingsgeld van de cursus te betalen, bieden we de mogelijkheid om 10 uren te werken voor Pelican zonder vergoeding. Vervolgens betaalt Pelican de volledige factuur van de opleiding. Wie de intentie heeft om voor een langere periode te werken bij Pelican, heeft er op lange termijn altijd baat bij om te investeren in een extra opleiding.

Om alleen bij het aquapark te kunnen ingepland worden, is de functie Aquapark redder/Coördinator nodig. Voor deze functie moet slagen voor een digitale test over de Module Aquapark van de functie aquapark en aanvullend aanwezig zijn op de fysieke opleiding Coördinator Veiligheid die jaarlijks door Pelican wordt georganiseerd in samenwerking met ILS.

Loonschaal 2:

Opleiding animator gegeven door een externe aanbieder

ISA SUP instructor gegeven door een externe aanbieder

Loonschaal 3:

Opleiding hoofdanimator gegeven door een externe aanbieder

Opleiding bootredder gegeven door REDFED

Loonschaal 4:

Initiator windsurfen of zeilen erkend door WWSV

Opleiding Hoger Redder gegeven door REDFED

 

Briefing

Voor aanvang van de aquaparksessie wordt door de coördinator (=aquaparkverantwoordelijke )een korte briefing georganiseerd voor alle toezichters (Aquapark redders), zodat iedereen goed weet wat er verwacht wordt van zodra de deelnemers aankomen (je dient steeds een half uur op voorhand aanwezig te zijn). Tijdens de briefing zal de coördinator steeds de ‘Checklist noodgevallen‘ overlopen met alle redders.

Wat wordt op voorhand verwacht van de redder?

  • Alle redders volgden reeds de “Digitale opleiding – AQUAPARK” en weten dus wat er van hen verwacht wordt.
  • Alle redders zijn lid van de whatsapp groep Aquapark redders voor de meest recente informatie.
  • Alle redders hebben de activiteit Aquapark nagekeken in het monitorenportaal.
  • Alle redders slaagden voor de veiligheidstest.

Taken

Basistaken redder

  1. Verzamelt alle deelnemers van de eerstvolgende sessie aan de ingangspoort van het aquapark.
  2. Controleert of alle deelnemers een zwemvest dragen en of deze zwemvest correct werd aangedaan.
  3. Geeft een briefing aan de deelnemers (5 minuten)
  4. Telt het aantal deelnemers wanneer zij via de ingangspoort in het water gaan. (max 49 deelnemers per sessie)
  5. Houdt toezicht op de veiligheid in het aquapark tijdens de sessie.
  6. Grijpt in wanneer de veiligheidsregels worden overtreden.
  7. Grijpt in wanneer andere baders het park onrechtmatig willen betreden.
  8. Fluit om aan te geven dat de sessie afgelopen is.
  9. Wacht de deelnemers op aan de uitgangspoort van het aquapark.
  10. Geeft instructies bij het weghangen van de zwemvesten door de klanten.
  11. Geeft instructies bij het uitspoelen en weghangen van de wetsuits door de klanten.
  12. Begeeft zich naar de ingangspoort van het park waar de volgende groep klaarstaat.
  13. Herhaalt alle taken per nieuwe sessie.

(Zilvermeer: Na de sessie het watersportcentrum controleren op zand/water en indien nodig proper maken met de borstel/ aftrekker)

Briefing deelnemers

Specifieke Briefing Pelican Aquapark – ZILVERMEER

  1. Leeftijd: Is iedereen 8 jaar? Zijn 6 tot 8 jarigen onder begeleiding van een volwassene?
  2. Zwemmen: Kan iedereen 25m zwemmen?
  3. Verplicht de zwemvest ALTIJD aan te houden!
  4. Veiligheid:
    1. PROCEDURE NOODSITUATIE (CODE ROOD: 2x toeter + zwaaien met armen + iedereen onmiddellijk naar de kant / CODE ZWART: 3x toeter + naar boven wijzen + iedereen onmiddellijk naar de kant)
    2. Bij fluitsignaal steeds naar de redder kijken
    3. Uw naam zeggen zodat men u kan roepen bij problemen
    4. Sociale veiligheid: Waarschuw de redder als je iets ziet gebeuren.
  5. Boulder: enkel springen via het springplatform > goed kijken of er geen mensen onder zwemmen!!
  6. Katapult: 1 persoon op het blauwe deel liggen, 1 of max 3 personen springen op het oranje deel > controleer steeds of alles OK is met de gekatapulteerde zwemmer! Soms kan je zeer hoog vliegen…
  7. Swing out: Pas zwaaien als er geen zwemmers in de landingszone zijn!
  8. Trampoline: eraf springen is toegestaan maar goed kijken of er niemand onder zwemt!
  9. Niet duwen en trekken!
  10. Nooit onder de toestellen door zwemmen!!
  11. Einde sessie: na lang fluitsignaal. Meteen naar uitgang zwemmen!
    (redder komt 5 minuten voor tijd naar de kant en fluit af)

    1. Zwemvesten ophangen op rek (bovenste clip sluiten)
    2. Wetsuits spoelen, op kapstok (NIET binnenstebuiten) en op rek hangen!

Veel plezier en hou het veilig zodat het voor iedereen leuk blijft!!

Specifieke Briefing Pelican Aquapark – DE LILSE BERGEN

  1. Leeftijd: Is iedereen 8 jaar? Zijn 6 tot 8 jarigen onder begeleiding van een volwassene?
  2. Zwemmen: Kan iedereen 25m zwemmen?
  3. Verplicht de zwemvest ALTIJD aan te houden!
  4. Veiligheid:
    1. PROCEDURE NOODSITUATIE (CODE ROOD: 2x toeter + zwaaien met armen + iedereen onmiddellijk naar de kant / CODE ZWART: 3x toeter + naar boven wijzen + iedereen onmiddellijk naar de kant)
    2. Bij fluitsignaal steeds naar de redder kijken
    3. Uw naam zeggen zodat men u kan roepen bij problemen
    4. Sociale veiligheid: Waarschuw de redder als je iets ziet gebeuren.
  5. Cube: enkel springen aan de klimzijde > goed kijken of er geen mensen onder zwemmen!!
  6. Katapult: 1 persoon op het blauwe deel liggen, 1 of max 3 personen springen op het oranje deel > controleer steeds of alles OK is met de gekatapulteerde zwemmer! Soms kan je zeer hoog vliegen…
  7. Slide: Niet afspringen aan de zijkanten!
  8. Trampoline en sliding path: eraf springen is toegestaan maar goed kijken of er niemand onder zwemt!
  9. Niet duwen en trekken!
  10. Nooit onder de toestellen door zwemmen!!
  11. Einde sessie: na lang fluitsignaal. Meteen naar uitgang zwemmen!
    (redder komt 5 minuten voor tijd naar de kant en fluit af)

    1. Zwemvesten ophangen op rek
    2. Wetsuits spoelen achter container en op kapstok hangen (NIET binnenstebuiten)!

Veel plezier en hou het veilig zodat het voor iedereen leuk blijft!!

 

Briefing deelnemers

Bekijk hier welke zaken je zeker moet vermelden bij  je briefing aan de deelnemers voor aanvang van elke sessie.

Aanvullende taak: verhuur

Tijdens de openingsuren van het aquapark kan er materiaal gehuurd worden. (eveneens per blok van 1 uur)

  • Huur SUP (1u): 10 euro (max. 1 pers.)
  • Huur MegaSUP (1u): 65 euro (max. 10 pers.)

(Peddels en zwemvesten zijn standaard inbegrepen in de prijs ( en verplicht te gebruiken!))

Het aquapark personeel is verantwoordelijk voor toezicht bij de huursessie. Maak daarom duidelijk afspraken in welke zone de deelnemers zich mogelijk begeven en om hoe laat ze terug moeten zijn. Vermeld ook steeds zeer duidelijk dat het verboden is om te zwemmen in het midden van de vijver (altijd op het board blijven) en dat het ten strengste verplicht is om te allen tijde een zwemvest te dragen!

Hou toezicht op de huurders en grijp indien nodig in.

Zorg dat bij huursessies steeds een motorboot klaarligt zodat je meteen kunt ingrijpen indien nodig.

Basistaken kassaverantwoordelijke

  1. Ontvangt en informeert de klanten
  2. Controleert de tickets en voorwaarden voor deelname
  3. Beheert de kassa
  4. Beheert de zwemvesten en wetsuits
  5. Handelt gepast bij conflictsituaties

Onderstaande instructievideo’s behandelen enkele veel voorkomende handelingen die door de kassaverantwoordelijke moeten worden uitgevoerd in ons boekingssysteem Viking:

  • Deelnemers toevoegen in de planner.
  • Cursussen/sessies goedkeuren in de planner.
  • Boeking die je niet onmiddellijk kan terugvinden in de planner.
  • Wetsuits op het einde van de dag inboeken in de planner.
  • Cursus omwille van onweer opnieuw inplannen.
  • In samenspraak met Pelican een nieuwe sessie open of dicht zetten.

Boekingen/betalingen: klant heeft ticket zelf online geboekt OF ticket handmatig inboeken voor klant

nota: bovenstaande video opnieuw maken

vanaf 2025 wordt de export rechtstreeks uit mollie genomen en niet meer uit viking. Daarom is het belangrijk dat wanneer men de boeking heeft ingevoerd in viking en de klant vervolgens laat betalen met de kaart volgende stappen doorlopen worden:

  1. tik 3x op de terminal
  2. voer het bedrag in
  3. voer als mededeling ‘aquapark’

in geval er een wetsuit wordt afgerekend voor je als mededeling ‘wetsuit’ in.

 

Cursussen/sessies goedkeuren in de planner: > valt waarschijnlijk weg als nieuwe variabele klaar is

Wetsuits op het einde van de dag inboeken in de planner: > valt weg in 2025

Betaling wetsuit

Optie 1: Scan de QR code en betaal online (voorkeur)

Optie 2: Handmatig via terminal

  1. tik 3x op de terminal
  2. voer het bedrag in (3 euro)
  3. voer als mededeling  ‘locatiecode ‘ + ‘wetsuit’
  • Locatiecode Lilse Bergen = L (hoofdletter)
  • Locatiecode Zilvermeer = Z (hoofdletter)
  • Locatiecode Nieuwdonk = N (hoofdletter)

vb. voor Nieuwdonk:
omschrijving: N wetstuit

Het is niet nodig om dit nadien nog in Viking te registreren omdat alle data via de betalingsprovider verkregen worden. Let er wel op dat steeds de omschrijving correct is ingevuld op de betalingsterminal!

In samenspraak met Pelican een nieuwe sessie open of dicht zetten:

Geen cash

Pelican werkt 100%  cashless.

In de eerste plaats stimuleren we klanten om online te boeken met hun smartphone (thuis of via QR code op locatie).

Indien de klant geen smartphone bij zich heeft, kunnen we kaartbetalingen aanvaarden.

Cash wordt niet standaard aanvaard. In geval de klant geen kaart of gsm bij zich heeft, kan in zeer uitzonderlijke gevallen cash worden aanvaard. Vink dan in Viking bij de optie ‘cash’ aan ipv ‘kaart’.

Toegangscode kassa

Op al onze aquaparklocaties hebben we dezelfde Ipad met zelfde toegangscode.
Start de Ipad op door links achteraan op het knopje te duwen.
Toegangscode: 1397
PIN simkaart De Lilse Bergen: 2666 (niet nodig / enkel als I pad per ongeluk wordt afgesloten)
PIN simkaart Zilvermeer: 4643 (niet nodig / enkel als I pad per ongeluk wordt afgesloten)
PIN simkaart Nieuwdonk: 2497 (niet nodig / enkel als I pad per ongeluk wordt afgesloten)
Open vervolgens Viking. Het wachtwoord van de Viking planner moet niet gekend zijn want dit is automatisch opgeslagen. Als er toch per ongeluk zou worden afgemeld, kan je ons hierover contacteren. Je zal dus voortaan niet meer zelf kunnen inloggen als planner.

Praktisch

Aquaparkverantwoordelijke

Voor elke aquaparksessie is een aquaparkverantwoordelijke (coördinator) aangeduid die alles in goede banen leidt. Je kan er steeds terecht voor vragen of opmerkingen. De coördinator is duidelijk te herkennen aan de specifieke T-shirt met opschrift “PELICAN Captain” en voorziet voor aanvang van de sessie een briefing voor alle redders. Je kan er ook steeds bij terecht voor vragen of opmerkingen.

Taken aquaparkverantwoordelijke:

  • Openen containers.
  • Briefing redders/toezichters 20 minuten voor opening.
  • Coördinatie gezamelijke opbouw en afbraak.
  • Controle accommodatie (en sanitaire voorzieningen) op netheid.
  • Controle EHBO koffer
  • Reiniging aquapark
  • Controle defecten toestellen aquapark
  • Afsluiten containers.
  • Doorsturen foto’s event.
  • Eerste aanspreekpunt organisatie.

Werkuren

Alle redders dienen steeds een uiterlijk 20 minuten op voorhand aanwezig te zijn.
De coördinator zal steeds uiterlijk 40 minuten voor aanvang aanwezig zijn.

In onze planningstool Viking kan je het start- en einduur van de aquaparksessie bekijken. Het aquapark is standaard geopend van 13u tot 16u.

De aquapark redders worden verwacht aanwezig te zijn van 12:40u tot 16:10u (3.5 u)

De coördinator wordt verwacht aanwezig te zijn van 12:20u tot 16:20u (4 u).

Het is zeer belangrijk om steeds op tijd aanwezig te zijn op het surfstrand van Pelican. We raden aan om ernaar te mikken om steeds 15 min. voor het verwachte uur aanwezig te zijn (dus 12:25u voor redder en 12:05 voor coördinatoren). Zo behoudt je 15 minuten marge om onverwachte vertragingen in te calculeren. (Vanaf 12:30u zullen de klanten van de eerste sessie reeds aanwezig zijn. Wanneer je niet om tijd bent, zal de eerste groep even moeten wachten wat zeker niet ideaal is)

Beschikbaarheden en inplannen

De beschikbaarheden worden doorgegeven via Viking. Op basis daarvan gaan wij de redders inplannen:
• Aquaparkredder 1 (Eindverantwoordelijke)
• Aquaparkredder 2
• Aquaparkredder 3
• Aquaparkreder REVERVE
Er zal steeds minstens één Aquaparkredder 1 en één Aquaparkredder RESERVE worden
ingepland. Kijk dit zeker na in je eigen Viking account zodat je weet wanneer je moet werken (koppel dit best met je eigen agenda via de link)!
Als je ingepland bent als Aquaparkredder 1, 2 of 3 wordt je verwacht om te komen.
Als je ingepland bent als Aquaparkredder RESERVE betekent dit dat je standby bent. Van zodra er 30 deelnemers zijn, zullen wij dit wijzigen van Aquaparkredder RESERVE naar Aquaparkredder 2 of 3. Dit doen we uiterlijk de dag zelf om 12u. Controleer dus steeds of je verwacht wordt aanwezig te zijn. Na 12u zullen wij de Aquaparkredder RESERVE verwijderen indien er niet voldoende deelnemers zijn en wordt je dus niet verwacht aanwezig te zijn. Bij twijfel bel je best naar Tom (0477 300 771).
In de maanden mei, juni en september kan het zijn dat het aquapark niet open gaat als er om 10u nog steeds geen online inschrijvingen zijn. Dit laten we steeds weten via een bericht.

Voor alle aquaparkredders werd bovenaan een extra rubriek ‘planning’ toegevoegd aan de
persoonlijke Pelican account. Daar kan je tot een week op voorhand de boekingen
bekijken. Zo kan je zelf inschatten hoe druk het gaat worden. Sta je als reserve dan weet je
bij 0 boekingen dat de kans groot is dat je niet zal moeten komen.

Ziekte/te laat komen

Verwittig bij ziekte zo spoedig mogelijk telefonisch de organisatie ( Tom: 0477 30 07 71 / Bram: 0473 62 99 16 ). Gelieve bij ziekte of afwezigheid dit nooit in een bericht mee te delen, maar steeds telefonisch. Zo kunnen we snel aan de slag om een vervanger te zoeken. (bezorg uw afwezigheidsattest via mail aan info@pelican.be) 

Indien je door onvoorziene omstandigheden later bent, verwittig je dit in de whatsappgroep zodat de andere redders maatregelen kunnen nemen.

Er wordt enkel een vergoeding betaald voor de gewerkte uren.

Materiaal

Opbouw

Er moeten 3 zaken gebeuren voor het aquapark open gaat. Aangezien de coördinator 40 minuten voor aanvang van de eerste sessie aanwezig dient te zijn, neemt hij/zij deze taken op zich. Van zodra er extra aquapark redders toekomen (20min. op voorhand) kunnen taken die nog niet gebeurd zijn, worden gelegeerd.

1. Klaarzetten materiaal + kleedkamers (+-10min)
• Vlaggen
• 2 zwemvestkarren buitenzetten
• Wetsuits van kar terughangen op vaste rek in containers
• Wetsuitkar buitenzetten (om natte wetsuits te laten drogen / nadat ze uitgelekt zijn
kunnen ze binnen terug op het vast rek worden gehangen)
• SUP board redder klaarleggen
• SUP kar klaarzetten / SUP s klaarleggen bij verhuur
• Zender controleren (om in contact te blijven met domein)
• Kleedkamercontainers klaarmaken: vrijmaken + banken zetten + zand buiten keren
• Bij verhuur sup/megasup/vijver Zilvermeer moet de boot ook aan de rand van het water
klaargelegd worden.

2. Onderhoud aquapark (zie volgende puntje) (+- 10 min)
Op elke locatie is een onderhoudset voorzien:
• Schuurborstel
• Aftrekker
• Spuitbusje met product
• Wonderspons
• Emmer
• Box met elektrische pomp
Voor aanvang van elke sessie moet een toer gedaan worden op het aquapark. Gebruik de SUP om naar het aquapark te peddelen. Je neemt best de volledige onderhoudset mee (behalve pomp). Vogelpoep kan je met schuurborstel verwijderen en vervolgens met wat product en wonderspons terug spik en span maken. We rekenen op minstens 10 minuten per dag voor de onderhoudstoer. Als je merkt dat bepaalde toestellen wat extra druk nodig hebben, kan je nadien even de box met elektrische pomp halen om wat extra druk te geven. LET OP: de pomp mag niet nat worden (zelfs geen spatten, zeer gevoelig). Laat de pomp daarom steeds in de bak als je ze vervoert op de SUP. De pomp blijft ook steeds in de waterdichte zak, behalve wanneer ze moet worden opgeladen. De benodigde druk is maximum 1 bar en kan je bij twijfel ook nakijken op het toestel zelf.

3. Klaarmaken kassa (+- 10 min)
• I pad opstarten, de code staat ook op de desk geschreven.
• Selecteer Locatie (Lilse B, Zilvermeer of Nieuwdonk)
• Selecteer Producten (Aquapark + Verhuur)
• Sessies goedkeuren via Viking:
o Exclusief inkom > goedkeuren ZONDER MELDING
o Inclusief inkom > goedkeuren en in vakje aantal deelnemers invullen!!!
Hoe doe je dit?
– Selecteer de deelnemer door het vakje voor zijn naam aan te vinken.
– Klik onderaan de knop ‘met geselecteerde items’
– Kies voor ‘cursus goedkeuren’
– Indien ‘exclusief inkom’ kies je voor ‘Cursussen goedkeuren zonder
melding
– Indien het ‘inclusief inkom’ is kies je voor ‘Cursussen goedkeuren’ (blauwe
knop) MAAR vul je eerst in het lege vak het aantal deelnemers in. ( in dit
geval 12) > dit noodzakelijk om de klant een domeinticket zal ontvangen
waar het aantal deelnemers op vermeld moet staan.

Opruimen

Al het materiaal dient opnieuw te worden opgeborgen in de containers.

  • Maak alle containers proper met een aftrekker.
  • Zorg dat de wetsuits en zwemvesten correct zijn opgehangen op de karren.
  • Plaats de karren en het materiaal terug in de containers.
  • Sluit de containers correct af.

(Controleer in het Zilvermeer steeds of er zand/water in de gang ligt en zoja, maak dit dan even proper met een borstel/aftrekker.)

De aquapark redders hebben het recht van om 16:10u te vertrekken.

De coördinator blijft tot alle containers zijn afgesloten. Wanneer het opruimen vroeger dan 20 minuten na afloop is afgerond, mag de coördinator vroeger vertrekken.

Sanitair

De Lilse Bergen: Toiletten enkel vooraan het domein, niet op de camping tenzij ze hier zelf
verblijven!
Het Zilvermeer: Enkel onze eigen containers worden gebruikt als omkleedruimte, het
watersportgebouw gebruiken we niet meer. Doe na elke sessie toch nog even een snelle check zodat alles netjes achterblijft.

Zwemvesten/Wetsuits

Zwemvesten zijn voor alle Pelican activiteiten standaard inbegrepen in de prijs.

Wetsuits zijn voor NIET inbegrepen voor Events en Aquapark.

De klant kan de wetsuits wel huren indien gewenst. Wetsuits zijn te huur aan 3 euro. Dit kan worden afgerekend via onze kassa of via een factuur.

 

Meldingsplicht materiaal

Voor alle monitoren is er een meldingsplicht van toepassing betreffende defecten/tekorten bij het materiaal. Defecten en/of tekorten aan het materiaal kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties bij deelnemers of voor ontevredenheid bij onze klanten. Daarom is het belangrijk om dit meteen te melden!

Wat wordt er verwacht?

Stap 1: Meld via deze link het defect/tekort.

Stap 2: Markeer het defect met de rode tape die je terugvindt in de onthaalkar.

Stap 3: Haal defecte materialen die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen meteen uit gebruik (indien mogelijk) of vermeld deelnemers dat het defecte materiaal tijdelijk niet kan gebruikt worden.

Kledij

Om herkenbaar te zijn voor onze klanten is het belangrijk om steeds je Pelican kledij te dragen:

Aquapark redder: T-shirt met opschrift “PELICAN CREW”

Aquapark redder/ Coördinator: T-shirt met opschrift “PELICAN CAPTAIN”

Kijk goed na in je planningstool voor welke functie je bent ingepland. Het kan zijn dat je de ene dag ingepland bent als gewone redder en de andere dag als coördinator.

Omdat de reglementen voorschrijven dat de eindverantwoordelijke steeds duidelijk herkenbaar moet zijn, is het belangrijk om steeds de juiste T-shirt te dragen.

We voorzien standaard 1 T-shirt per redder. Wens je een meerdere T-shirts, laat dit dan even weten. We rekenen 1 werkuur per extra T-shirt.

Communicatie

Feedback

Bij Pelican zijn we overtuigd van het principe dat regelmatige openhartige feedback nuttig is om onze werking te verbeteren. Laat nooit iets op je lever liggen, maar laat ons weten wat er speelt. Wij garanderen je dat we hier discreet mee zullen omgaan!

Aan de hand van onze Enquête voor Redders verzamelen we jaarlijks feedback om onze werking te kunnen verbeteren.

Reviews

Zijn je cursisten tevreden? Top!
Vraag hen dan even om een review te schrijven op Google of Facebook. We appreciëren het enorm als klanten hiervoor de moeite willen nemen. Daarom belonen we ze met een voucher van 5 euro die  aan de Pelican account van de klant wordt toegevoegd en kan  gebruikt worden voor alle toekomstige boekingen.

Deel onderstaande linken met de klant zodat men via de eigen account een review kan schrijven:

Google:

Facebook:

Marketing actie 2025

We houden dit jaar een actie om meer beeldmateriaal te bekomen van onze klanten. Onderaan de desk zal je een A4 flyer vinden. Je mag per dag 1 flyer uitdelen aan geïnteresseerde groep. (niet meer, want we gaan maximum 1 post per dag doen / vraag best op voorhand aan de klant of ze hier interesse voor hebben en geef dan pas de flyer)

Foto’s

De aquaparkverantwoordelijke stuurt (uiterlijk avond 18u!) minstens 1 foto door via Wetransfer aan info@pelican.be via whatsapp. De foto’s worden door Pelican  gepost op Facebook en Instagram zodat de klanten ze kunnen bekijken.

Zorg dat de lens van je fototoestel vrij is van damp en water zodat je kwalitatieve foto’s kunt doorsturen.

Maak gebruik van onze hashtags (#PelicanCamps #Pelican #PelicanSchool #PelicanAquapark) als je zelf foto’s wil posten op je eigen social media.

Vraag aan de deelnemers die je ter plaatse ziet om onze Facebook en Instagram pagina te liken zodat ze op hoogte worden gebracht wanneer de foto’s gepost zijn.
Plan hiervoor een moment in met je cursisten!

  • Onderaan onze homepage pelican.be staat een link naar onze Facebook en Instagram.
  • Op elke locatie hangt ook een QR code aan de binnenkant van de containerdeur (grote PVC doek).

Wie Contacteren

Zorg dat je steeds bereikbaar bent tijdens de uren van het aquapark.

Telefoon Pelican: Bram: 0473 62 99 16 Tom: 0477 30 07 71

Telefoon De Nekker: 015 55 70 05

Telefoon De Lilse Bergen: 014 55 79 01

Telefoon Nieuwdonk: 09 267 83 75

Telefoon hulpdiensten (Ambulance): 112

Telefoon collega-monitoren en aquaparkverantwoordelijke: wissel telefoonnummers uit via de whatsappgroep.

Veiligheid

Ken je deelnemers

Zorg dat je als monitor voor aanvang van het aquapark op de hoogte bent van alle belangrijke/medische informatie m.b.t. jouw cursisten! Dit kan je navragen bij de verantwoordelijke of de klanten zelf.

Smeren

Controleer eigenhandig dat jouw cursisten zich voldoende insmeren met zonnecrème wanneer de zon schijnt. (in de EHBO kit kan je zonnecrème vinden voor noodsituaties)

Drinken

Stimuleer jouw cursisten zowel in de voormiddag als namiddag om voldoende water drinken bij warme temperaturen.

Zwemmen

Voor alle wateractiviteiten van Pelican dient men minstens 25 meter te kunnen zwemmen (met zwemvest). De klant wordt hiervan bij boeking op de hoogte gebracht.

Vraag voor aanvang steeds na bij de groepsverantwoordelijke en de deelnemers zelf of iedereen voldoende kan zwemmen. Wie niet voldoende kan zwemmen, mag niet deelnemen aan wateractiviteiten!

Kinderen van 6 tot 8 jaar dienen begeleid te worden door een volwassene.

Zwemvest

Cursisten dragen ALTIJD een zwemvest wanneer zij op het water gaan! (Geen enkele uitzondering mogelijk!) Ook als redder geef je steeds het goede voorbeeld en draag je een zwemvest!

Onweer

Controleer zelf dagelijks de weersvoorspellingen!

Wanneer plots onweer opkomt wordt de noodgevallen procedure CODE ZWART geactiveerd.

EHBO

De coördinator controleert voor aanvang van elke sessie de inhoud van de EHBO kit.

Kleine blessures kunnen door een monitor/redder van Pelican worden behandeld. ( code oranje)

Installeer de EHBO app van het rode kruis op je smartphone. Indien je merkt dat er producten ontbreken in de EHBO koffer, meldt dit dan aan de eventverantwoordelijke.

Op alle domeinen kan je ook gebruik maken van de plaatselijke EHBO dienst aan de redderspost.

Verwittig ook even iemand van Pelican.

Verzekeringspapieren

Deelnemers aan de activiteit Aquapark zijn NIET verzekerd via Pelican. Je hoeft dus geen verzekeringspapieren mee te geven bij blessures.

Fluitje / Walkie talkie

Draag steeds een fluitje + walkie talkie. Bij een noodsituatie kan je door te fluiten of via de walkie talkie de andere monitoren/redders hiervan op de hoogte brengen. Andere monitoren kunnen ter hulp komen, zonder de veiligheid van hun eigen cursisten uit het oog te verliezen.

Toeter

Controleer of er steeds een toeter/megafoon aanwezig is zodat het noodsignaal kan worden uitgevoerd. (3x toeteren > iedereen verzamelen aan onthaal)

Zorg ervoor dat alle deelnemers op de hoogte zijn van het noodsignaal voor aanvang van de activiteit.

Noodsignaal

Wat is het Noodsignaal?

Dit is een signaal om alle deelnemers zo snel mogelijk te kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld wanneer er plots onweer opkomt.

Hoe wordt het Noodsignaal gegeven?

Door 3x te toeteren met toeter of megafoon.

Door wie kan het Noodsignaal gegeven worden?

Dit gebeurt steeds door de coördinator.

Hoe weten de deelnemers wat het Noodsignaal betekent en hoe het gegeven wordt?

De monitor moet de deelnemers op de hoogte brengen van het Noodsignaal voor aanvang van elke activiteit.

Motorboot

Enkel medewerkers die een interne opleiding mbt de motorboot gevolgd hebben, mogen ervan gebruik maken.

Wees steeds voorzichtig en waakzaam wanneer je met de motorboot vaart. Onverantwoord gebruik kan een groot gevaar betekenen voor onze cursisten en jezelf. Ga hier zeer verstandig mee om!

Zet de motor van de motorboot steeds in neutraal wanneer je in de buurt van cursisten komt.

Zorg er voor dat je je mobiele telefoon meeneemt op water. Als je motorpech hebt of als er een probleem is met een cursist, kan je de monitoren op het land contacteren. Er zijn tonnetjes aanwezig om deze veilig in op te bergen.

Smartphone

Om te kunnen communiceren met andere monitoren, de organisatie en de coördinator is het essentieel dat je steeds uw smartphone bij de hand houdt en steeds bereikbaar bent (ook tijdens activiteiten op het water).

In de onthaal kar kan je waterdichte zakjes vinden die je kunt lenen, mocht je hier zelf niet over beschikken.

Uniform

Om steeds herkenbaar te zijn, is het noodzakelijk om altijd uw T-shirt van Pelican te dragen.

Pelican monitoren/redder: T-shirt met opschrift “PELICAN CREW”

Pelican coördinator: T-shirt met opschrift “PELICAN CAPTAIN”

Het personeel krijgt 1 T-shirt gratis. Extra T-shirts zijn te verkrijgen in ruil voor 1 werkuur.

Veilige omgeving

De redder zorgt dat alle deelnemers de veiligheidsregels van het aquapark naleven en grijpt in wanneer dit niet het geval is.

Toezicht

Laat de deelnemers NOOIT het park betreden zonder toezicht van een redder.

Noodgevallen

Bekijk hier wat je moet doen bij noodgevallen. De 5 codes van de noodgevallen zal je ook terugvinden op elke locatie aan het onthaal.

Reanimatie

Wanneer een slachtoffer geen ademhaling meer heeft, is het belangrijk dat zo snel mogelijk wordt overgegaan tot een reanimatie. Onze coördinatoren volgen hiervoor jaarlijks een fysieke opleiding. Daarom is het belangrijk om in dergelijke situatie meteen de coördinator op te roepen.

De coördinator zal zo snel mogelijk komen, maar omdat in dergelijke situatie elke seconde teltstart je als monitor/redder alvast zelf met de reanimatie tot de coördinator van jou overneemt.

Hoe je een reanimatie uitvoert, kan je bekijken in onderstaande video. Bekijk de video goed, want op je veiligheidstest zal een groot deel van de vragen hierover gaan!

Video reanimatie

Meldingsplicht incidenten

Alle redders hebben een meldingsplicht betreffende incidenten of onregelmatigheden. De informatie wordt ontvangen door de organisatie en verzameld in een logboek.

Enkele voorbeelden van incidenten:

  • Je hebt iemand moeten behandelen aan onze ehbo post (vb. pleister wegens snede in de voet).
  • Er was een deelnemer tijdelijk vermist waardoor code groen werd geactiveerd.
  • enz. …

Wat wordt er verwacht?

Stap 1: Meld via deze link het incident.

Stap 2: Breng de coördinator op de hoogte.

Veiligheidstest

Elke monitor/redder dient te slagen voor een veiligheidsproef alvorens men kan worden ingeschakeld om activiteiten te begeleiden.

Wat moet je weten om te kunnen slagen voor de veiligheidstest?

Alle inhoud van het hoofdstuk “Veiligheid” van deze functieomschrijving, met de nadruk op procedures voor ongevallen.

Start de Veiligheidstest

De test wordt automatisch geregistreerd door de organisatie (je hoeft dus niet te melden dat je geslaagd bent).

Wat als je niet geslaagd bent?

Je kan de test zoveel keer uitvoeren tot je geslaagd bent. Klik gewoon terug op bovenstaande link en doe de test opnieuw.

Van zodra je geslaagd bent, kan je worden ingeschakeld voor het begeleiden van onze activiteiten.

 
 

Blijf je graag op de hoogte van Pelican lessen, kampen, aquapark en events?


 

Partners

Top