Onderstaande functieomschrijving wordt beschouwd als bijlage bij uw contract. Lees de functieomschrijving grondig door. Door ondertekening van het contract geef je aan op de hoogte te zijn van de desbetreffende functieomschrijving.
Pelican bestaat uit 5 Brands (School, Camps, Aquapark, Events, Rental). Als monitor van Pelican verwachten we dat je op de hoogte bent van ons aanbod om klanten met vragen te woord te kunnen staan. Alle info over Pelican kan je terugvinden op https://pelican.be/.
We vinden het belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt bij Pelican.
Like daarom onze facebookpagina, instagrampagina en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Facebook: https://www.facebook.com/PelicanBe/
Instagram: https://www.instagram.com/PelicanBe/
Nieuwsbrief: https://pelican.be/ (grijze balk onderaan)
Iedereen VIP bij Pelican! 🙂
Veiligheid
Water- en outdoorsport voor kinderen houdt grote risico’s in. We hanteren daarom de strengste veiligheidsnormen. Als monitor besef je dat de veiligheid steeds op de eerste plaats komt en er in geen enkele omstandigheid van de opgestelde procedures kan worden afgeweken.
Innovatie
Pelican profileert zich als specialist in unieke water(sport)- en outdoorrecreatie. Om ervoor te zorgen dat
we relevant blijven, worden nieuwe trends in onze branche nauwlettend in de gaten gehouden.
Plezier
We streven naar 100% tevreden deelnemers én monitoren. Als monitor heb je oog voor de noden van elke
deelnemer en zorg je ervoor dat iedereen zich amuseert. Als organisatie zetten we sterk in op tevredenheid
bij ons personeel zodat de werkvreugde afstraalt op onze klanten. Focus op fun!
Pelican maakt gebruik van verschillende contracten voor de verloning van monitoren. We laten ons adviseren door KPMG om ervoor te zorgen dat elke monitor steeds het meest gunstige contract krijgt aangeboden, rekening houdend met de persoonlijke situatie van de monitor.
Als erkende organisatie binnen de sportsector mogen we gebruik maken van het gunstige statuut VERENIGINGSWERK. De verloning is hierbij vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en het belastingtarief is voordelig. Daarom maken we graag gebruik van dit voordeelstatuut.
Als student is het ook mogelijk om te werken met een STUDENTENCONTRACT.
Heb je een eigen onderneming, dan kan je ook factureren als ZELFSTANDIGE.
We hanteren de hoogste marktconforme verloning voor onze eventmonitoren.
Zoveel verdien je als eventmonitor:
Schaal 1: 14€: Geen diplomavereisten
Schaal 2: 16€: Animator diploma / Pedagogisch diploma eerste jaar geslaagd / Voorbereidend reddersbrevet
Schaal 3: 18€:Hoofdanimator / Pedagogisch diploma tweede jaar geslaagd / Bootredderscursus / ISA Sup instructor / Coördinator Pelican
Schaal 4: 20€: Pedagogisch diploma / Initiator windsurfen of zeilen / Hoger redder
Een event monitor wordt standaard 1 uur extra uitbetaald voor opbouw/afbraak (en dient steeds 30 minuten voor aanvang aanwezig te zijn).
Een event monitor/coördinator wordt standaard 1.5 uur extra uitbetaald voor alle coördinerende taken (en dient steeds 1 uur voor aanvang aanwezig te zijn).
Heb je kinderen en willen ze graag deelnemen aan onze kampen?
Prima, je krijgt een korting op het inschrijvingsbedrag. Hoe meer weken je werkt bij Pelican, hoe groter de korting.
1 week > 25% korting
2 weken > 50% korting
3 weken > 60% korting
4 weken > 70% korting
5 weken > 80% korting
6 weken > 90% korting
(aantal weken per jaar)
Alle nieuwe monitoren dienen na ondertekening van het contract de “Digitale opleiding – START UP” te volgen. De korte opleiding bestaat uit 2 modules:
Je kan de instructievideo’s hieronder bekijken:
Alle monitoren dienen jaarlijks de “Digitale opleiding – EVENT MONITOR” te volgen voor aanvang van het eerste event.
De opleiding betreft onderstaande instructievideo waarin de functieomschrijving event monitor zal worden toegelicht.
Om te kunnen starten als event monitor is er geen fysieke opleiding verplicht (enkel digitaal, zie hierboven). We stimuleren echter wel het volgen van interne en externe opleidingen omdat dit de enige manier is om te kunnen promoveren naar een hogere loonschaal. Voor wie niet over de financiële middelen beschikt om het inschrijvingsgeld van de cursus te betalen, bieden we de mogelijkheid om 10 uren te werken voor Pelican zonder vergoeding. Vervolgens betaalt Pelican de volledige factuur van de opleiding. Wie de intentie heeft om voor een langere periode te werken bij Pelican, heeft er op lange termijn altijd baat bij om te investeren in een extra opleiding.
Loonschaal 2:
Opleiding animator gegeven door een externe aanbieder
ISA SUP instructor gegeven door een externe aanbieder
Loonschaal 3:
Opleiding hoofdanimator gegeven door een externe aanbieder
Opleiding bootredder gegeven door REDFED
Loonschaal 4:
Initiator windsurfen of zeilen erkend door WWSV
Opleiding Hoger Redder gegeven door REDFED
(Indien je ook ingeschakeld wil worden als begeleider voor het hoogteparcours, dan dien je hiervoor een interne opleiding te volgen. Deze data worden gecommuniceerd in de EVENTS-whatsappgroep.)
Alle activiteiten van het event kan je terugvinden in het monitorenportaal via deze link.
Voor elk event wordt een strikt dagschema opgesteld waarbij je per uur de activiteiten kan bekijken alsook de taakverdeling. Dit dagschema wordt uiterlijk de 2 dagen voor het event bekendgemaakt via de whatsappgroep.
Voor elk event is een event verantwoordelijke (coördinator) aangeduid die alles in goede banen leidt. De coördinator is duidelijk te herkennen aan de specifieke T-shirt met opschrift “PELICAN Captain” en voorziet voor aanvang van het event een briefing voor alle monitoren. Je kan er tijdens de dag ook steeds bij terecht voor vragen of opmerkingen. Afhankelijk van het aantal deelnemers zal de functie van coördinator worden opgenomen door een aangeduide monitor of door een extra persoon.
Bij grote sportdagen zullen we een beroep doen op onze logistieke medewerkers om een deel van de opbouw te voorzien alvorens de monitoren toekomen. Als je houdt van fysieke inspanningen kan je je bij de organisatie opgeven voor de functie van Logistiek medewerker waardoor je hiervoor kunt ingeschakeld worden.
De uren van logistiek medewerker zullen verschijnen in de planning (in Viking) en het uurloon is identiek aan het uurloon dat je als monitor ontvangt.
Hoe weet je wanneer de sportdag begint en wanneer je aanwezig moet zijn?
In je planningstool van VIKING kan je het start- en einduur van de activiteiten van de sportdag raadplegen. Bij een sportdag wordt je standaard verwacht om 30 minuten voor aanvang aanwezig te zijn en te blijven tot 30 minuten na het beëindigen van de sportdag.
Voor aanvang zullen alle monitoren gebrieft worden door de coördinator en worden monitoren verwacht om te helpen met de opbouw. Na afloop van de activiteiten worden alle monitoren verwacht nog 30 minuten te helpen met de afbraak. Een half uur zal zeker volstaan om je eigen activiteit op te ruimen. Wanneer je klaar bent met je eigen activiteit, vraag je aan de coördinator waarmee je nog kunt helpen. 30 na afloop van de activiteiten heb je het recht om te vertrekken wanneer je eigen activiteit is opgeruimd. Enkel de coördinator dient te blijven tot alles is opgeborgen en afgesloten. De monitor mag uiteraard langer blijven. Dit zal zeer geapprecieerd worden, maar hiervoor kan geen extra vergoeding worden uitbetaald. Wanneer de volledige afbraak is afgerond voor het verstrijken van de 30 minuten, zijn alle monitoren vrij om vroeger te vertrekken. We gaan ervan uit dat beide situaties elkaar in evenwicht brengen. Om onze administratieve last tot een minimum te beperken, zal daarom niet elke 5 of 10 minuten extra worden uitbetaald.
Het extra uur (30 min. voor aanvang + 30 min. na afloop) wordt standaard vergoed.
Het is zeer belangrijk om ten laatste 30 min. voor aanvang aanwezig te zijn op het surfstrand van Pelican. We raden aan om ernaar te mikken om steeds 45 min. voor aanvang aanwezig te zijn. Zo behoudt je 15 minuten marge om onverwachte vertragingen in te calculeren. (wanneer je niet om tijd bent, zal jouw groep even moeten wachten wat zeker niet ideaal is)
Voorbeeld:
In Viking staan volgende uren vermeld voor de sportdag: 10u tot 15u.
Je wordt verwacht van uiterlijk om 9.30u aanwezig te zijn op het surfstrand (bij voorkeur om 9.15u / 15 min. marge)
Je wordt verwacht om aanwezig te blijven tot 15.30u.
Je zal 5 uren worden uitbetaald (4u activiteiten sportdag + 1u opbouw/afbraak)
Wanneer je eigen materiaal is opgeruimd, heb je het recht om te vertrekken om 15.30u.
Wanneer al het materiaal bijvoorbeeld om 15.15u is opgeruimd en de containers zijn afgesloten, heb je het recht om uitzonderlijk 15 minuten vroeger te vertrekken.
Voorbeeld “Sportdag Hele dag” met start om 10u:
9.00u – 9.30u: coördinator en opbouwteam openen de containers en zetten het grondplan uit. (afhankelijk van de grootte van de sportdag kan dit vroeger zijn)
9.30u – 10.00u: Briefing door de coördinator voor alle monitoren + samen verder klaarzetten materiaal
10.00u – 11.00u: activiteit 1
11.00u – 12.00u: activiteit 2
12.00u -13.00u: middagpauze
13.00u – 14.00u: activiteit 3
14.00u – 15.00u: activiteit 4
15.00u – 15.30u: : samen materiaal opruimen + coördinator met afbraakteam sluiten de containers af.
Voor aanvang van het event wordt door de coördinator een korte briefing georganiseerd voor alle monitoren, zodat iedereen goed weet wat er verwacht wordt van zodra de deelnemers aankomen (je dient steeds (minstens) een half uur op voorhand aanwezig te zijn). Tijdens de briefing zal de coördinator steeds de ‘Checklist noodgevallen‘ overlopen met alle monitoren/redders.
Wat wordt op voorhand verwacht van de monitor?
Tijdens de middagpauze ben je vrij, maar hou rekening met onderstaande 2 aandachtspunten:
(Het is de verantwoordelijkheid van de monitor om ervoor te zorgen dat het materiaal correct wordt weggegeld door de deelnemers. Met andere woorden als jij er als monitor niet op toeziet dat jouw cursisten de zwemvesten en wetsuits correct weghangen, zal je dit nadien zelf moeten. Probeer dit te vermijden!)
Verwittig bij ziekte zo spoedig mogelijk telefonisch de organisatie ( Tom: 0477 30 07 71 / Bram: 0473 62 99 16 ). Gelieve bij ziekte of afwezigheid dit nooit in een bericht mee te delen, maar steeds telefonisch. Zo kunnen we snel aan de slag om een vervanger te zoeken. (bezorg uw afwezigheidsattest via mail aan info@pelican.be)
Indien je door onvoorziene omstandigheden wat later bent, verwittig je dit in de whatsappgroep zodat de andere monitoren maatregelen kunnen nemen.
Er wordt enkel een vergoeding betaald voor de gewerkte uren.
Monitoren dienen minstens 30 minuten voor aanvang aanwezig te zijn.
De monitoren zorgen ervoor dat al het materiaal klaarligt alvorens de activiteiten starten!
Help de andere monitoren van je team als je eigen materiaal in orde is.
Gezamelijk moment opruimen: half uur na afloop van event.
De monitoren zorgen ervoor dat al het materiaal correct wordt opgeruimd. Al het materiaal heeft een vaste plaats, leg het dus zeker op de juiste plaats (laat zoveel als mogelijk het materiaal drogen). Begin met je eigen materiaal. Wanneer dit in orde is, vraag je aan de coördinator welke taken nog moeten gebeuren.
Alle kleedkamers zijn aangeduid met nummer. (staat ook vermeld op het grondplan). In de Fiche sportdag staat vermeld waar uw groep zich moet omkleden. Begeleid steeds de eerste groep van de voormiddag en namiddag.
Het is belangrijk dat de kleedkamers piekfijn worden achtergelaten zodat de monitoren van het volgende event kunnen starten in een ordelijke werkomgeving!
Specifieke aandachtspunten per domein:
De Lilse Bergen
Gebruik een aftrekker om de containerkleedkamers proper te maken.
De Nekker
Gebruik een aftrekker om de containerkleedkamers proper te maken.
Zilvermeer
Gebruik een aftrekker om de containerkleedkamers proper te maken. De kleedkamers van het watersportcentrum mogen NIET worden gebruikt!
Nieuwdonk
Gebruik een aftrekker om de containerkleedkamers proper te maken.
Het sanitair van het domein kan worden gebruikt.
Specifieke aandachtspunten per domein:
De Lilse Bergen
Voor dringende sanitaire behoeften (enkel WC) kan enkel gebruik gemaakt worden van sanitaire blok 6 op de camping. Om klachten van kampeerders te vermijden, moet je als monitor zeer goed toezien op de netheid. Laat steeds een begeleider meegaan en controleer zelf na afloop blok 6 op netheid.
Voor niet-dringende behoeften kan gebruik gemaakt worden van de sanitaire voorzieningen aan het hoofdstrand (naast cafetaria).
De Nekker
Er kan gebruik gemaakt worden van de sanitaire voorzieningen in het watersportgebouw.
Zilvermeer
Er kan gebruik gemaakt worden van de sanitaire voorzieningen in het watersportcentrum. Controleer steeds na afloop dat er geen zand in de gang ligt!
Nieuwdonk
Er kan gebruik gemaakt worden van de sanitaire voorzieningen aan de receptie van het domein.
In de onthaalkar is een bak voorzien waarin de verloren voorwerpen kunnen worden bewaard.
Zwemvesten zijn voor alle Pelican activiteiten standaard inbegrepen in de prijs.
Wetsuits zijn NIET inbegrepen voor Events en Aquapark. (WEL voor School en Camps)
De klant kan de wetsuits wel huren indien gewenst. Wetsuits zijn te huur aan 3 euro. Dit kan worden afgerekend via onze kassa of via een factuur.
Kassa:
Log via deze link in op het kassasysteem van Pelican om de betaling te ontvangen of vraag hulp aan de coördinator.
Factuur:
Geef het totaal aantal gehuurde wetsuits door in de whatsapp groep van de sportdag.
Voor alle monitoren is er een meldingsplicht van toepassing betreffende defecten/tekorten bij het materiaal. Defecten en/of tekorten aan het materiaal kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties bij deelnemers of voor ontevredenheid bij onze klanten. Daarom is het belangrijk om dit meteen te melden!
Wat wordt er verwacht?
Stap 1: Meld via deze link het defect/tekort.
Stap 2: Markeer het defect met de rode tape die je terugvindt in de onthaalkar.
Stap 3: Haal defecte materialen die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen meteen uit gebruik (indien mogelijk) of vermeld deelnemers dat het defecte materiaal tijdelijk niet kan gebruikt worden.
Bekijk in deze video hoe je de container kunt openen met behulp van je smartphone via het bluetooth slot.
Bij Pelican zijn we overtuigd van het principe dat regelmatige openhartige feedback nuttig is om onze werking te verbeteren. Laat nooit iets op je lever liggen, maar laat ons weten wat er speelt. Wij garanderen je dat we hier discreet mee zullen omgaan!
Aan de hand van onze Enquête voor Monitoren verzamelen we jaarlijks feedback om onze werking te kunnen verbeteren.
Zijn je cursisten tevreden? Top!
Vraag hen dan even om een review te schrijven op Google of Facebook. We appreciëren het enorm als klanten hiervoor de moeite willen nemen. Daarom belonen we ze met een voucher van 5 euro die aan de Pelican account van de klant wordt toegevoegd en kan gebruikt worden voor alle toekomstige boekingen.
Deel onderstaande linken met de klant zodat men via de eigen account een review kan schrijven:
Google:
Facebook:
Voor elk event wordt een whatsappgroep aangemaakt waarin alle interne communicatie tussen de monitoren, eventverantwoordelijke(coördinator) en organisatie verloopt.
Wat kan je zoal terugvinden in de whatsappgroep?
Aangezien deze informatie essentieel is voor het correct uitvoeren van je functie vragen we daarom om je meldingen/notificaties voor de app aan te zetten zodat je steeds een pushmelding krijgt bij elk nieuw bericht.
BELANGRIJK!
Pelican is actief op verschillende locaties en tijdens het seizoen gaan er dagelijks verschillende activiteiten met verschillende monitoren, redders en coördinatoren door. Om zeker te zijn dat alle informatie goed is aangekomen en iedereen tijdig aanwezig kan zijn, vragen wij daarom steeds om zo snel als mogelijk te bevestigen dat je de fiche met alle informatie goed ontvangen hebt. Dit kan eenvoudig via een duimpje. Zo zijn wij, als organisator, gerust dat we niet in een situatie belanden waarbij bepaalde activiteiten niet zouden kunnen doorgaan omdat een monitor/redder niet aanwezig.
Om alles correct georganiseerd te krijgen is snelle communicatie voor ons essentieel. Bedankt om hiermee rekening te houden! 🙂
De coördinator neemt verschillende foto’s en stuurt (uiterlijk avond 18u!)een selectie van 5 foto’s door via Wetransfer aan info@pelican.be (niet via Whatsapp want dan is er te veel kwaliteitsverlies). De foto’s worden door Pelican gepost op Facebook en Instagram zodat de klanten ze kunnen bekijken.
Zorg dat de lens van je fototoestel vrij is van damp en water zodat je kwalitatieve foto’s kunt doorsturen.
Maak gebruik van onze hashtags (#PelicanCamps #Pelican #PelicanSchool #PelicanAquapark) als je zelf foto’s wil posten op je eigen social media.
Vraag aan de deelnemers die je ter plaatse ziet om onze Facebook en Instagram pagina te liken zodat ze op hoogte worden gebracht wanneer de foto’s gepost zijn.
Plan hiervoor een moment in met je cursisten!
Zorg dat je steeds bereikbaar bent tijdens de uren van het event!
Wanneer je op het water gaat en niet beschikt over een waterdicht zakje, kan je dit lenen (onthaalkar)
Telefoon Pelican: Bram: 0473 62 99 16 Tom: 0477 30 07 71
Telefoon De Nekker: 015 55 70 05
Telefoon De Lilse Bergen: 014 55 79 01
Telefoon Zilvermeer: 014 82 95 00
Telefoon Nieuwdonk: 09 267 83 75
Telefoon hulpdiensten (Ambulance): 112
Telefoon collega-monitoren en coördinator: wissel telefoonnummers uit via de whatsappgroep.
Zorg dat je als monitor voor aanvang van het event op de hoogte bent van alle belangrijke/medische informatie m.b.t. jouw cursisten! Deze kan je in de whatsappgroep bekijken.
Controleer eigenhandig dat jouw cursisten zich voldoende insmeren met zonnecrème wanneer de zon schijnt. (in de EHBO kit kan je zonnecrème vinden voor noodsituaties)
Stimuleer jouw cursisten zowel in de voormiddag als namiddag om voldoende water drinken bij warme temperaturen.
Voor alle wateractiviteiten van Pelican dient men minstens 25 meter te kunnen zwemmen (met zwemvest). De klant wordt hiervan bij boeking op de hoogte gebracht.
Vraag voor aanvang steeds na bij de groepsverantwoordelijke en de deelnemers zelf of iedereen voldoende kan zwemmen. Wie niet voldoende kan zwemmen, mag niet deelnemen aan wateractiviteiten!
Cursisten dragen ALTIJD een zwemvest wanneer zij op het water gaan! (Geen enkele uitzondering mogelijk!) Ook als monitor geef je steeds het goede voorbeeld en draag je een zwemvest!
Verplicht jouw cursisten om een wetsuit te dragen bij koude temperaturen. Laat cursisten bij warm weer voldoende in het water springen wanneer zij een wetsuit dragen om oververhitting tegen te gaan!
Vermijd dat jouw cursisten een mast of giek tegen hun hoofd krijgen. Vermeld vòòr de cursisten op het water gaan volgende tips: handen boven hoofd bij val windsurfen/ bukken bij gijp zeilen!
Bij de activiteiten step, longboard en BMX dragen cursisten steeds verplicht een helm!
Controleer zelf dagelijks de weersvoorspellingen! Ga nooit op het water wanneer er onweer voorspeld is!
Wanneer plots onweer opkomt wordt de noodgevallen procedure CODE ZWART geactiveerd.
De coördinator controleert voor aanvang van elk event de inhoud van de EHBO kit.
Kleine blessures kunnen door een monitor/redder van Pelican worden behandeld.
Installeer de EHBO app van het rode kruis op je smartphone. Indien je merkt dat er producten ontbreken in de EHBO koffer, meldt dit dan aan de coördinator.
Indien nodig kan je ook gebruik maken van de plaatselijke EHBO dienst aan de redderspost. Zorg in dit geval dat cursisten steeds begeleid worden door een verantwoordelijke.
Wanneer je iemand verzorgd hebt, zet je dit in de whatsappgroep en vul je een Incidenten fiche in. Zo zijn wij ook op de hoogte moesten de ouders ons contacteren. Indien er ernstige ongevallen gebeuren, verwittig je de coördinator en de organisatie. (zie procedures noodgevallen)
De coördinator geeft bezorgd verzekeringspapieren indien nodig. Voor Event is dit echter niet van toepassing.
Draag steeds een fluitje. Bij een noodsituatie kan je door te fluiten de andere monitoren/redders hiervan op de hoogte brengen. Andere monitoren kunnen ter hulp komen, zonder de veiligheid van hun eigen cursisten uit het oog te verliezen.
Breng een eigen fluitje mee (voorkeur) of leen een fluitje van Pelican (beschikbaar in onze onthaalkar).
Controleer of er steeds een toeter/megafoon aanwezig is in de onthaalkar zodat het noodsignaal kan worden uitgevoerd. (3x toeteren > iedereen verzamelen aan onthaal)
Zorg ervoor dat al jouw deelnemers op de hoogte zijn van het noodsignaal voor aanvang van de activiteit.
Zorg ervoor dat de toeter/megafoon steeds terug in de onthaalkar wordt gelegd na gebruik.
Wat is het Noodsignaal?
Dit is een signaal om alle deelnemers zo snel mogelijk te kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld wanneer een deelnemer vermist is of wanneer er plots onweer opkomt.
Hoe wordt het Noodsignaal gegeven?
Door 3x te toeteren met toeter of megafoon.
Door wie kan het Noodsignaal gegeven worden?
Dit gebeurt steeds door de coördinator.
Hoe weten de deelnemers wat het Noodsignaal betekent en hoe het gegeven wordt?
De monitor moet de deelnemers op de hoogte brengen van het Noodsignaal voor aanvang van elke activiteit.
Enkel monitoren die een interne opleiding mbt de motorboot of bootredderscursus gevolgd hebben, mogen gebruik maken van de motorboot.
Wees steeds voorzichtig en waakzaam wanneer je met de motorboot vaart. Onverantwoord gebruik kan een groot gevaar betekenen voor onze cursisten en jezelf. Ga hier zeer verstandig mee om!
Zet de motor van de motorboot steeds in neutraal wanneer je in de buurt van cursisten komt.
Zorg er voor dat je je mobiele telefoon meeneemt op water. Als je motorpech hebt of als er een probleem is met een cursist, kan je de monitoren op het land contacteren. Er zijn tonnetjes aanwezig om deze veilig in op te bergen.
Om te kunnen communiceren met andere monitoren, de organisatie en de coördinator is het essentieel dat je steeds uw smartphone bij de hand houdt en steeds bereikbaar bent (ook tijdens activiteiten op het water).
In de onthaal kar kan je waterdichte zakjes vinden die je kunt lenen, mocht je hier zelf niet over beschikken.
Om steeds herkenbaar te zijn, is het noodzakelijk om altijd uw T-shirt van Pelican te dragen.
Pelican monitoren/redder: T-shirt met opschrift “PELICAN CREW”
Pelican coördinator: T-shirt met opschrift “PELICAN CAPTAIN”
Het personeel krijgt 1 T-shirt gratis. Extra T-shirts zijn te verkrijgen in ruil voor 1 werkuur.
Zorg er steeds voor dat jouw activiteiten plaatsvinden in een veilige omgeving. Baken een duidelijke zone af voor jouw groep in het water en op het land en communiceer naar andere monitoren dat zij uit de zone moeten blijven. (vb. geen zeilers/surfers in zone waar watergames activiteiten doorgaan.)
In geval er een tuchtprobleem ontstaat met een bepaalde deelnemer of met een groep deelnemers waardoor de veiligheid in het gedrang komt, dien je onderstaande procedure te volgen:
Laat de cursisten NOOIT alleen!
Bekijk hier wat je moet doen bij noodgevallen. De 5 codes van de noodgevallen zal je ook terugvinden op elke locatie aan het onthaal.
Wanneer een slachtoffer geen ademhaling meer heeft, is het belangrijk dat zo snel mogelijk wordt overgegaan tot een reanimatie. Onze coördinatoren volgen hiervoor jaarlijks een fysieke opleiding. Daarom is het belangrijk om in dergelijke situatie meteen de coördinator op te roepen.
De coördinator zal zo snel mogelijk komen, maar omdat in dergelijke situatie elke seconde telt, start je als monitor/redder alvast zelf met de reanimatie tot de coördinator van jou overneemt.
Hoe je een reanimatie uitvoert, kan je bekijken in onderstaande video. Bekijk de video goed, want op je veiligheidstest zal een groot deel van de vragen hierover gaan!
Alle monitoren hebben een meldingsplicht betreffende incidenten of onregelmatigheden. De informatie wordt ontvangen door de organisatie en verzameld in een logboek.
Enkele voorbeelden van incidenten:
Wat wordt er verwacht?
Stap 1: Meld via deze link het incident. (of via QR code op locatie)
Stap 2: Breng de coördinator op de hoogte.
Elke monitor/redder dient te slagen voor een veiligheidsproef alvorens men kan worden ingeschakeld om activiteiten te begeleiden.
Wat moet je weten om te kunnen slagen voor de veiligheidstest?
Alle inhoud van het hoofdstuk “Veiligheid” van deze functieomschrijving, met de nadruk op procedures voor ongevallen.
De test wordt automatisch geregistreerd door de organisatie (je hoeft dus niet te melden dat je geslaagd bent).
Wat als je niet geslaagd bent?
Je kan de test zoveel keer uitvoeren tot je geslaagd bent. Klik gewoon terug op bovenstaande link en doe de test opnieuw.
Van zodra je geslaagd bent, kan je worden ingeschakeld voor het begeleiden van onze activiteiten.