Er zijn 20 bogen per locatie. Wanneer je groep groter is dan 20, verdeel ze in 3 groepen. Er is telkens 1 groep die wacht op de bank en wisselt met de groep die uitgeschakeld is.
Leg de nadruk op EERLIJKHEID en VEILIGHEID, je kan niet zien wanneer je geraakt bent.
Ben je geraakt?
Hieronder kan je de mogelijke spelvormen bekijken.
1 Klassieke Archery Tag
In archery tag nemen 2 teams het tegen elkaar op. Het speelveld wordt opgedeeld in 3 gebieden:
Het veld van team 1, het veld van team 2 en tussen deze 2 velden; de safe zone.
In de safe zone liggen bij de start van het spel alle pijlen. Een speler mag zich enkel in de safe zone begeven om een pijl op te rapen. Als een speler geraakt wordt in de safe zone telt dit niet.
Alle spelers starten aan de achterkant van hun team veld en rennen bij de start van het spel naar de safe zone om pijlen te bemachtigen. Na het oprapen van 1 of 2 pijlen moet een speler zo snel mogelijk terug naar zijn team veld rennen. Als een pijl het speelgebied uit vliegt, moet één van de scheidsrechter of omstaanders de pijl terug leggen in de safe zone.
Het doel van het spel is zoveel mogelijk punten te verzamelen met je team in een bepaalde tijd (bijvoorbeeld in 10 of 20 min). Er moeten 1 of 2 personen (de scheidsrechters) zich bezighouden met punten te geven/tellen.
Hoe krijgt jouw team een punt?
Je kan kiezen wat er gebeurt als een speler geraakt wordt, ofwel gaat het spel gewoon verder, ofwel verlaat de geraakte speler tijdelijk ( 2 min )het spel. Een speler mag sneller terugkeren in het spel als zijn team een pijl vangt of een schijf uit het doelwit schiet.
2 Dikke Bertha
Voor dit spel worden de spelers opgedeeld in 2 groepen: de overlopers en de schutters. De schuttersgroep start met 1 schutter, alle andere spelers zijn overlopers. De overlopers dragen brillen voor hun veiligheid.
Het speelveld wordt opgedeeld in 3 zones: 2 zones zijn veilige zones, hierin mogen de overlopers niet beschoten worden. Tussen deze 2 zones ligt echter het jacht gebied. De overlopers moeten van de ene veilige zone naar de andere veilige zone lopen, zonder geraakt te worden door een schutter in het jachtgebied. Als een overloper geraakt is, wordt deze een schutter (tot dat de bogen op zijn, hierna moeten de geraakte overlopers aan de kant gaan staan of wisselen met een schutter die al lang in het jachtgebied staat ).
De overloper die als laatste overblijft wint het spel.
3 Dassenroof
Voor dit spel worden de spelers opgedeeld in 2 groepen. 1 persoon is de spelbegeleider. De 2 groepen geven hun leden allemaal een nummer en gaan klaar staan aan de rand van het speelveld (Dit is het kamp van elke groep).
De spelbegeleider roept vervolgens een nummer, de spelers die dit nummer hebben, rennen naar voor (waar het pijl en boog materiaal klaar ligt)
Je kan het spel op 2 manieren winnen: ofwel schakel je de tegenspeler uit door deze te raken met een pijl, ofwel grijp je de das en breng je de das veilig terug naar je kamp. De spelbegeleider mag meerdere nummers tegelijk roepen. (Maximum 3 nummers , 6 spelers tegelijk op het speelveld)
4 Estafettespel
In dit spel worden de spelers opgedeeld in 2 of 3 groepen. Om het spel te spelen zijn er 2 zware of grote voorwerpen nodig (bijvoorbeeld een zak gevuld met grond of een waterballon). Het doel van het spel is dit voorwerp zo snel mogelijk naar de overkant te brengen en terug te halen.
2 Groepen gaan langs elkaar in een rij staan, ze zijn de dragers (ze dragen voor hun veiligheid een beschermbril). De opdracht is het zware voorwerp naar de overkant brengen, terugkeren en het voorwerp terughalen. Ze moeten echter over een jachtveld heen lopen waar ze worden beschoten door de 3de groep. Als een speler geraakt wordt moet de speler het voorwerp laten vallen en teruglopen naar hun groep. De volgende persoon van de groep mag dan een poging wagen om het voorwerp te gaan halen.
5 Arvid
Het pijl en boog spel Arvid speel je in 2 teams. Het speelveld wordt opgedeeld in 2 speelgebieden. Elk team gaat achter zijn speelgebied staan.Op de grens van deze 2 speelgebieden worden 2 flesjes geplaatst (1 voor elk team).
Het doel van het spel is het uitschakelen van de tegenpartij door elke tegenspeler te raken met een pijl. Je kan een speler enkel uitschakelen als de speler zich in zijn speelgebied bevindt. Je mag enkel op tegenspelers schieten als je in je eigen speelveld staat. Om in je speelveld te geraken moet je eerst het flesje van je team omver schieten. Als je het flesje omschiet, zet je het flesje recht en ga je in het speelveld staan.
Je kan een uitgeschakelde speler van jouw team terug in het spel halen door een pijl van de tegenpartij uit de lucht te plukken.
Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.