MY PELICAN
 

Archery tag

Overzicht

  • Outdoor
  • 1u
  • vanaf 7 jaar
  • De Nekker / De Lilse Bergen
  • Max. 25 deelnemers

Materiaal

Benodigd materiaal

  • Archerytagset:
    • De universele handboog bestaat uit één stuk zeer sterk kunststof. De boog heeft een totale lengte van 60 inch (ongeveer 152cm) en een trekkracht van 22 LBS
    • De helm is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen en beschikt over een enkele lens. Het masker biedt optimale gezichtsbescherming en beschermt daarnaast ook de oren. Ook zijn de hoofd- en kinband makkelijk te verstellen voor optimaal comfort.
    • De pijlen ( 3 stuks per deelnemer ) zijn geschikt om te gebruiken voor Archery Tag. Dankzij de stompe punt in de vorm van een soft ‘foam’ balletje is deze pijl 100% ongevaarlijk. Door de relatief lange veren en de lengte van de schacht is deze handboogpijl goed uitgebalanceerd en kan er gericht mee geschoten worden.
    • 1 shootouttarget per team
  • Kegels
  • Fluitje
  • Zwarte tonnen in de Nekker/ Hindernissen in de Lilse bergen

Voor de activiteit

Checklist

 

  • Baken het veld af met een bufferzone van minstens 20 meter: span met het afbakeningslint rond de bomen waar een geel touwtje hangt (de bufferzone) en rond de bomen met een rood touwtje (de speelzone)
  • In de speelzone zet je de tonnen/hindernissen klaar waar ze zich achter kunnen verstoppen.
  • Je maakt ook een safezone in het midden waar ze de pijlen kunnen ophalen en niet aangeschoten kunnen worden.
  • Zet 2 banken klaar in de veilige zone waar je de kinderen op kan zetten en de instructie kan geven, zet een tafel met het materiaal klaar vlak voor de speelzone.

 

Omschrijving activiteit / techniek

Inleiding.

Er zijn 20 bogen per locatie. Wanneer je groep groter is dan 20, verdeel ze in 3 groepen. Er is telkens 1 groep die wacht op de bank en wisselt met de groep die uitgeschakeld is.

Leg de nadruk op EERLIJKHEID en VEILIGHEID, je kan niet zien wanneer je geraakt bent.

Ben je geraakt?

  1. Handen in de lucht
  2. Boog op afgesproken plaats binnen de speelzone leggen
  3. Masker ophouden en naar de veiligheidszone wandelen
  4. Pas als je in de veiligheidszone bent, mag het masker af

 

Hieronder kan je de mogelijke spelvormen bekijken.

Spelvormen.

1 Klassieke Archery Tag

In archery tag nemen 2 teams het tegen elkaar op. Het speelveld wordt opgedeeld in 3 gebieden:

Het veld van team 1, het veld van team 2 en tussen deze 2 velden; de safe zone.

In de safe zone liggen bij de start van het spel alle pijlen. Een speler mag zich enkel in de safe zone begeven om een pijl op te rapen. Als een speler geraakt wordt in de safe zone telt dit niet.

Alle spelers starten aan de achterkant van hun team veld en rennen bij de start van het spel naar de safe zone om pijlen te bemachtigen. Na het oprapen van 1 of 2 pijlen moet een speler zo snel mogelijk terug naar zijn team veld rennen. Als een pijl het speelgebied uit vliegt, moet één van de scheidsrechter of omstaanders de pijl terug leggen in de safe zone.

Het doel van het spel is zoveel mogelijk punten te verzamelen met je team in een bepaalde tijd (bijvoorbeeld in 10 of 20 min). Er moeten 1 of 2 personen (de scheidsrechters) zich bezighouden met punten te geven/tellen.

Hoe krijgt jouw team een punt?

  • Als je een tegenstander raakt krijg jouw team 1 punt.
  • Als je erin slaagt om een schijf uit het doelwit van het andere team te schieten krijg je 2 punten.
  • Een pijl uit de lucht plukken geeft jouw team 3 punten

Je kan kiezen wat er gebeurt als een speler geraakt wordt, ofwel gaat het spel gewoon verder, ofwel verlaat de geraakte speler tijdelijk ( 2 min )het spel. Een speler mag sneller terugkeren in het spel als zijn team een pijl vangt of een schijf uit het doelwit schiet.

2 Dikke Bertha

Voor dit spel worden de spelers opgedeeld in 2 groepen: de overlopers en de schutters. De schuttersgroep start met 1 schutter, alle andere spelers zijn overlopers. De overlopers dragen brillen voor hun veiligheid.

Het speelveld wordt opgedeeld in 3 zones: 2 zones zijn veilige zones, hierin mogen de overlopers niet beschoten worden. Tussen deze 2 zones ligt echter het jacht gebied. De overlopers moeten van de ene veilige zone naar de andere veilige zone lopen, zonder geraakt te worden door een schutter in het jachtgebied. Als een overloper geraakt is, wordt deze een schutter (tot dat de bogen op zijn, hierna moeten de geraakte overlopers aan de kant gaan staan of wisselen met een schutter die al lang in het jachtgebied staat ).

De overloper die als laatste overblijft wint het spel.

3 Dassenroof

Voor dit spel worden de spelers opgedeeld in 2 groepen. 1 persoon is de spelbegeleider. De 2 groepen geven hun leden allemaal een nummer en gaan klaar staan aan de rand van het speelveld (Dit is het kamp van elke groep).

De spelbegeleider roept vervolgens een nummer, de spelers die dit nummer hebben, rennen naar voor (waar het pijl en boog materiaal klaar ligt)

Je kan het spel op 2 manieren winnen: ofwel schakel je de tegenspeler uit door deze te raken met een pijl, ofwel grijp je de das en breng je de das veilig terug naar je kamp. De spelbegeleider mag meerdere nummers tegelijk roepen. (Maximum 3 nummers , 6 spelers tegelijk op het speelveld)

4 Estafettespel

In dit spel worden de spelers opgedeeld in 2 of 3 groepen. Om het spel te spelen zijn er 2 zware of grote voorwerpen nodig (bijvoorbeeld een zak gevuld met grond of een waterballon). Het doel van het spel is dit voorwerp zo snel mogelijk naar de overkant te brengen en terug te halen.

2 Groepen gaan langs elkaar in een rij staan, ze zijn de dragers (ze dragen voor hun veiligheid een beschermbril). De opdracht is het zware voorwerp naar de overkant brengen, terugkeren en het voorwerp terughalen. Ze moeten echter over een jachtveld heen lopen waar ze worden beschoten door de 3de groep. Als een speler geraakt wordt moet de speler het voorwerp laten vallen en teruglopen naar hun groep. De volgende persoon van de groep mag dan een poging wagen om het voorwerp te gaan halen.

5 Arvid

Het pijl en boog spel Arvid speel  je in 2 teams. Het speelveld wordt opgedeeld in 2 speelgebieden. Elk team gaat achter zijn speelgebied staan.Op de grens van deze 2 speelgebieden worden 2 flesjes geplaatst (1 voor elk team).

Het doel van het spel is het uitschakelen van de tegenpartij door elke tegenspeler te raken met een pijl. Je kan een speler enkel uitschakelen als de speler zich in zijn speelgebied bevindt. Je mag enkel op tegenspelers schieten als je in je eigen speelveld staat. Om in je speelveld te geraken moet je eerst het flesje van je team omver schieten. Als je het flesje omschiet, zet je het flesje recht en ga je in het speelveld staan.

Je kan een uitgeschakelde speler van jouw team terug in het spel halen door een pijl van de tegenpartij uit de lucht te plukken.

Veiligheid

Aandachtspunten

  • Je blijft steeds in de veilige zone, van zodra je de bufferzone betreedt zet je een masker op, je krijgt pas een boog in de speelzone.
  • Na een spel MASKER PAS AF IN DE VEILIGE ZONE
  • FLUITSIGNAAL = ONMIDDELLIJK STOPPEN
  • VEILIGHEID STEEDS BEWAKEN!
    Draag zorg voor de bogen en pijlen, deze zijn redelijk fragiel! Bogen nooit op de grond gooien, voorzichtig wegbergen op de daarvoor voorziene plek.

Noodgevallen

Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.

Na de activiteit

Checklist

 

  • Materiaal proper opbergen.

Kijkwijzers

Downloads

 
 

Blijf je graag op de hoogte van Pelican lessen, kampen, aquapark en events?


 

Partners

Top