Onderstaande functieomschrijving wordt beschouwd als bijlage bij uw contract. Lees de functieomschrijving grondig door. Door ondertekening van het contract geef je aan op de hoogte te zijn van de desbetreffende functieomschrijving.
Pelican bestaat uit 5 Brands (School, Camps, Aquapark, Events, Rental). Als monitor van Pelican verwachten we dat je op de hoogte bent van ons aanbod om klanten met vragen te woord te kunnen staan. Alle info over Pelican kan je terugvinden op https://pelican.be/.
We vinden het belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt bij Pelican.
Like daarom onze facebookpagina, instagrampagina en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Facebook: https://www.facebook.com/PelicanBe/
Instagram: https://www.instagram.com/PelicanBe/
Nieuwsbrief: https://pelican.be/ (grijze balk onderaan)
Iedereen VIP bij Pelican! 🙂
Veiligheid
Water- en outdoorsport voor kinderen houdt grote risico’s in. We hanteren daarom de strengste veiligheidsnormen. Als monitor besef je dat de veiligheid steeds op de eerste plaats komt en er in geen enkele omstandigheid van de opgestelde procedures kan worden afgeweken.
Innovatie
Pelican profileert zich als specialist in unieke water(sport)- en outdoorrecreatie. Om ervoor te zorgen dat
we relevant blijven, worden nieuwe trends in onze branche nauwlettend in de gaten gehouden.
Plezier
We streven naar 100% tevreden deelnemers én monitoren. Als monitor heb je oog voor de noden van elke
deelnemer en zorg je ervoor dat iedereen zich amuseert. Als organisatie zetten we sterk in op tevredenheid
bij ons personeel zodat de werkvreugde afstraalt op onze klanten. Focus op fun!
Pelican maakt gebruik van verschillende contracten voor de verloning van monitoren. We laten ons adviseren door KPMG om ervoor te zorgen dat elke monitor steeds het meest gunstige contract krijgt aangeboden, rekening houdend met de persoonlijke situatie van de monitor.
Als erkende organisatie binnen de sportsector mogen we gebruik maken van het gunstige statuut VERENIGINGSWERK. De verloning is hierbij vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en het belastingtarief is voordelig. Daarom maken we graag gebruik van dit voordeelstatuut.
Als student is het ook mogelijk om te werken met een STUDENTENCONTRACT.
Heb je een eigen onderneming, dan kan je ook factureren als ZELFSTANDIGE.
Als school monitor is het ook mogelijk om te werken met een VRIJWILLIGERSCONTRACT omdat het brand ‘Pelican School’ een vzw is.
We hanteren de hoogste marktconforme verloning voor onze schoolmonitor.
Zoveel verdien je als schoolmonitor:
Schaal 1: 14€: Geen diplomavereisten
Schaal 2: 16€: Animator diploma / Pedagogisch diploma eerste jaar geslaagd / Voorbereidend reddersbrevet
Schaal 3: 18€: Hoofdanimator / Pedagogisch diploma tweede jaar geslaagd / Bootredderscursus / ISA Sup instructor / Coördinator Pelican
Schaal 4: 20€: Pedagogisch diploma / Initiator windsurfen of zeilen / Hoger redder
Een school monitor wordt standaard 30 minuten extra uitbetaald voor opbouw/afbraak (en dient steeds 20 minuten voor aanvang aanwezig te zijn).
Heb je kinderen en willen ze graag deelnemen aan onze kampen?
Prima, je krijgt een korting op het inschrijvingsbedrag. Hoe meer weken je werkt bij Pelican, hoe groter de korting.
1 week > 25% korting
2 weken > 50% korting
3 weken > 60% korting
4 weken > 70% korting
5 weken > 80% korting
6 weken > 90% korting
(aantal weken per jaar)
Alle nieuwe monitoren dienen na ondertekening van het contract de “Digitale opleiding – START UP” te volgen. De korte opleiding bestaat uit 2 modules:
Je kan de instructievideo’s hieronder bekijken:
Alle monitoren dienen jaarlijks de “Digitale opleiding – SCHOOL MONITOR” te volgen voor aanvang van de eerste les.
De opleiding betreft onderstaande instructievideo waarin de functieomschrijving school monitor zal worden toegelicht.
Om te kunnen starten als event monitor is er geen fysieke opleiding verplicht (enkel digitaal, zie hierboven). We stimuleren echter wel het volgen van interne en externe opleidingen omdat dit de enige manier is om te kunnen promoveren naar een hogere loonschaal. Voor wie niet over de financiële middelen beschikt om het inschrijvingsgeld van de cursus te betalen, bieden we de mogelijkheid om 10 uren te werken voor Pelican zonder vergoeding. Vervolgens betaalt Pelican de volledige factuur van de opleiding. Wie de intentie heeft om voor een langere periode te werken bij Pelican, heeft er op lange termijn altijd baat bij om te investeren in een extra opleiding.
Loonschaal 2:
Opleiding animator gegeven door een externe aanbieder
ISA SUP instructor gegeven door een externe aanbieder
Loonschaal 3:
Opleiding hoofdanimator gegeven door een externe aanbieder
Opleiding bootredder gegeven door REDFED
Loonschaal 4:
Alle activiteiten kan je terugvinden in het monitorenportaal via deze link. (SUP, Windsurfen, Zeilen)
Op elk event dient verlicht een eindverantwoordelijke (coördinator) aanwezig te zijn. Omdat lessen doorgaan in kleine groepen ben je als school monitor automatisch ook de eindverantwoordelijke. De coördinator is duidelijk te herkennen aan de specifieke T-shirt met opschrift “PELICAN Captain”.
Alle schoolmonitoren dienen steeds 20 minuten op voorhand aanwezig te zijn.
Hoe weet je wanneer de les start?
Hoe weet je wanneer de les eindigt?
BELANGRIJK:
Voor alle lessen dient men 20 minuten op voorhand aanwezig te zijn en 10 minuten na afloop. Dit half uur (20 + 10 min) wordt effectief ook uitbetaald! In MYPELICAN zal je enkel de uren van de les zien staan, maar er wordt dus steeds een half uur extra uitbetaald per les.
Tijdens de middagpauze ben je vrij, maar zorg ervoor dat het materiaal nooit onbewaakt blijft!
Verwittig bij ziekte zo spoedig mogelijk telefonisch de organisatie ( Tom: 0477 30 07 71 / Bram: 0473 62 99 16 ). Gelieve bij ziekte of afwezigheid dit nooit in een bericht mee te delen, maar steeds telefonisch. Zo kunnen we snel aan de slag om een vervanger te zoeken. (bezorg uw afwezigheidsattest via mail aan info@pelican.be)
Indien je door onvoorziene omstandigheden wat later bent, verwittig je dit in de whatsappgroep zodat de andere monitoren maatregelen kunnen nemen.
Er wordt enkel een vergoeding betaald voor de gewerkte uren.
Moment klaarleggen: 20 min. voor aanvang van de les.
De monitoren zorgen ervoor dat al het materiaal klaarligt alvorens de activiteiten starten!
Moment opruimen: 10 min. na afloop van de les.
De monitoren zorgen ervoor dat al het materiaal correct wordt opgeruimd. Al het materiaal heeft een vaste plaats, leg het dus zeker op de juiste plaats (laat zoveel als mogelijk het materiaal drogen). Zwemvesten op de kapstokken. Wetsuits (NIET binnenstebuiten) terug op de kapstokken.
Indien er materiaal defect is, meldt dit dan even aan de organisatie zodat dit kan worden opgelost.
De kleedkamers, het opbergkot of de container proper achterlaten. Het essentieel dat alles piekfijn wordt achtergelaten zodat de monitoren van het volgende event kunnen starten in een ordelijke werkomgeving.
Controleer op locatie De Lilse Bergen zeker dagelijks de sanitaire blok 6 op netheid!
In de onthaalkar is een bak voorzien waarin de verloren voorwerpen kunnen worden bewaard.
Zwemvesten zijn voor alle Pelican activiteiten standaard inbegrepen in de prijs.
Wetsuits zijn voor alle activiteiten van School en Camps inbegrepen in de prijs. (NIET voor Events en Aquapark)
Voor alle monitoren is er een meldingsplicht van toepassing betreffende defecten/tekorten bij het materiaal. Defecten en/of tekorten aan het materiaal kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties bij deelnemers of voor ontevredenheid bij onze klanten. Daarom is het belangrijk om dit meteen te melden!
Wat wordt er verwacht?
Stap 1: Meld via deze link het defect/tekort.
Stap 2: Markeer het defect met de rode tape die je terugvindt in de onthaalkar.
Stap 3: Haal defecte materialen die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen meteen uit gebruik (indien mogelijk) of vermeld deelnemers dat het defecte materiaal tijdelijk niet kan gebruikt worden.
Bekijk in deze video hoe je de container kunt openen met behulp van je smartphone via het bluetooth slot.
Bij Pelican zijn we overtuigd van het principe dat regelmatige openhartige feedback nuttig is om onze werking te verbeteren. Laat nooit iets op je lever liggen, maar laat ons weten wat er speelt. Wij garanderen je dat we hier discreet mee zullen omgaan!
Aan de hand van onze Enquête voor Monitoren verzamelen we jaarlijks feedback om onze werking te kunnen verbeteren.
Zijn je cursisten tevreden? Top!
Vraag hen dan even om een review te schrijven op Google of Facebook. We appreciëren het enorm als klanten hiervoor de moeite willen nemen. Daarom belonen we ze met een voucher van 5 euro die aan de Pelican account van de klant wordt toegevoegd en kan gebruikt worden voor alle toekomstige boekingen.
Deel onderstaande linken met de klant zodat men via de eigen account een review kan schrijven:
Google:
Facebook:
Stuur telkens minstens 1 foto door per dag via whatsapp. De foto’s worden door Pelican gepost op Facebook en Instagram zodat de klanten ze kunnen bekijken.
Zorg dat de lens van je fototoestel vrij is van damp en water zodat je kwalitatieve foto’s kunt doorsturen.
Maak gebruik van onze hashtags (#PelicanCamps #Pelican #PelicanSchool #PelicanAquapark) als je zelf foto’s wil posten op je eigen social media.
Vraag aan de deelnemers die je ter plaatse ziet om onze Facebook en Instagram pagina te liken zodat ze op hoogte worden gebracht wanneer de foto’s gepost zijn.
Plan hiervoor een moment in met je cursisten!
Zorg dat je steeds bereikbaar bent tijdens de uren van de les.
Telefoon Pelican: Bram: 0473 62 99 16 Tom: 0477 30 07 71
Telefoon De Nekker: 015 55 70 05
Telefoon De Lilse Bergen: 014 55 79 01
Telefoon hulpdiensten (Ambulance): 112
Zorg dat je als monitor voor aanvang van de les op de hoogte bent van alle belangrijke/medische informatie m.b.t. jouw cursisten! Dit kan je navragen bij de verantwoordelijke.
Controleer eigenhandig dat jouw cursisten zich voldoende insmeren met zonnecrème wanneer de zon schijnt. (in de EHBO kit kan je zonnecrème vinden voor noodsituaties)
Stimuleer jouw cursisten zowel in de voormiddag als namiddag om voldoende water drinken bij warme temperaturen.
Voor alle wateractiviteiten van Pelican dient men minstens 25 meter te kunnen zwemmen (met zwemvest). De klant wordt hiervan bij boeking op de hoogte gebracht.
Vraag voor aanvang steeds na bij de groepsverantwoordelijke en de deelnemers zelf of iedereen voldoende kan zwemmen. Wie niet voldoende kan zwemmen, mag niet deelnemen aan wateractiviteiten!
Cursisten dragen ALTIJD een zwemvest wanneer zij op het water gaan! (Geen enkele uitzondering mogelijk!) Ook als monitor geef je steeds het goede voorbeeld en draag je een zwemvest!
Verplicht jouw cursisten om een wetsuit te dragen bij koude temperaturen. Laat cursisten bij warm weer voldoende in het water springen wanneer zij een wetsuit dragen om oververhitting tegen te gaan!
Vermijd dat jouw cursisten een mast of giek tegen hun hoofd krijgen. Vermeld vòòr de cursisten op het water gaan volgende tips: handen boven hoofd bij val windsurfen/ bukken bij gijp zeilen!
Controleer zelf dagelijks de weersvoorspellingen! Ga nooit op het water wanneer er onweer voorspeld is!
Wanneer plots onweer opkomt wordt de noodgevallen procedure CODE ZWART geactiveerd.
De coördinator controleert voor aanvang van elk event de inhoud van de EHBO kit.
Kleine blessures kunnen door een monitor/redder van Pelican worden behandeld.
Installeer de EHBO app van het rode kruis op je smartphone. Indien je merkt dat er producten ontbreken in de EHBO koffer, meldt dit dan aan de coördinator.
Indien nodig kan je ook gebruik maken van de plaatselijke EHBO dienst aan de redderspost. Zorg in dit geval dat cursisten steeds begeleid worden door een verantwoordelijke.
Wanneer je iemand verzorgd hebt, zet je dit in de whatsappgroep en vul je een Incidenten fiche in. Zo zijn wij ook op de hoogte moesten de ouders ons contacteren. Indien er ernstige ongevallen gebeuren, verwittig je de coördinator en de organisatie. (zie procedures noodgevallen)
In de desk kan je de verzekeringspapieren terugvinden. Deelnemers van lessen bij Pelican School zijn steeds verzekerd via Arena. Geef de papieren mee met de geblesseerde cursist.
Draag steeds een fluitje. Bij een noodsituatie kan je door te fluiten de andere monitoren/redders hiervan op de hoogte brengen. Andere monitoren kunnen ter hulp komen, zonder de veiligheid van hun eigen cursisten uit het oog te verliezen.
Breng een eigen fluitje mee (voorkeur) of leen een fluitje van Pelican (beschikbaar in onze onthaalkar).
Controleer of er steeds een toeter/megafoon aanwezig is in de onthaalkar zodat het noodsignaal kan worden uitgevoerd. (3x toeteren > iedereen verzamelen aan onthaal)
Zorg ervoor dat al jouw deelnemers op de hoogte zijn van het noodsignaal voor aanvang van de activiteit.
Zorg ervoor dat de toeter/megafoon steeds terug in de onthaalkar wordt gelegd na gebruik.
Wat is het Noodsignaal?
Dit is een signaal om alle deelnemers zo snel mogelijk te kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld wanneer een deelnemers vermist is of wanneer er plots onweer opkomt.
Hoe wordt het Noodsignaal gegeven?
Door 3x te toeteren met toeter of megafoon
Door wie kan het Noodsignaal gegeven worden?
Dit gebeurt steeds door de coördinator.
Hoe weten de deelnemers wat het Noodsignaal betekent en hoe het gegeven wordt?
De monitor moet de deelnemers op de hoogte brengen van het Noodsignaal voor aanvang van elke activiteit.
Enkel monitoren die een interne opleiding mbt de motorboot gevolgd hebben, mogen ervan gebruik maken.
Wees steeds voorzichtig en waakzaam wanneer je met de motorboot vaart. Onverantwoord gebruik kan een groot gevaar betekenen voor onze cursisten en jezelf. Ga hier zeer verstandig mee om!
Zet de motor van de motorboot steeds in neutraal wanneer je in de buurt van cursisten komt.
Zorg er voor dat je je mobiele telefoon meeneemt op water. Als je motorpech hebt of als er een probleem is met een cursist, kan je de monitoren op het land contacteren. Er zijn tonnetjes aanwezig om deze veilig in op te bergen.
Om te kunnen communiceren met andere monitoren, de organisatie en de coördinator is het essentieel dat je steeds uw smartphone bij de hand houdt en steeds bereikbaar bent (ook tijdens activiteiten op het water).
In de onthaal kar kan je waterdichte zakjes vinden die je kunt lenen, mocht je hier zelf niet over beschikken.
Om steeds herkenbaar te zijn, is het noodzakelijk om altijd uw T-shirt van Pelican te dragen.
Pelican monitoren/redder: T-shirt met opschrift “PELICAN CREW”
Pelican coördinator: T-shirt met opschrift “PELICAN CAPTAIN”
Het personeel krijgt 1 T-shirt gratis. Extra T-shirts zijn te verkrijgen in ruil voor 1 werkuur.
Zorg er steeds voor dat jouw activiteiten plaatsvinden in een veilige omgeving. Baken een duidelijke zone af voor jouw groep in het water en op het land en communiceer naar andere monitoren dat zij uit de zone moeten blijven. (vb. geen zeilers/surfers in zone waar watergames activiteiten doorgaan.)
Laat de cursisten NOOIT alleen!
Bekijk hier wat je moet doen bij noodgevallen. De 5 codes van de noodgevallen zal je ook terugvinden op elke locatie aan het onthaal.
Wanneer een slachtoffer geen ademhaling meer heeft, is het belangrijk dat zo snel mogelijk wordt overgegaan tot een reanimatie. Onze coördinatoren volgen hiervoor jaarlijks een fysieke opleiding. Daarom is het belangrijk om in dergelijke situatie meteen de coördinator op te roepen.
De coördinator zal zo snel mogelijk komen, maar omdat in dergelijke situatie elke seconde telt, start je als monitor/redder alvast zelf met de reanimatie tot de coördinator van jou overneemt.
Hoe je een reanimatie uitvoert, kan je bekijken in onderstaande video. Bekijk de video goed, want op je veiligheidstest zal een groot deel van de vragen hierover gaan!
Alle monitoren hebben een meldingsplicht betreffende incidenten of onregelmatigheden. De informatie wordt ontvangen door de organisatie en verzameld in een logboek.
Enkele voorbeelden van incidenten:
Wat wordt er verwacht?
Stap 1: Meld via deze link het incident.
Stap 2: Breng de coördinator op de hoogte.
Elke monitor/redder dient te slagen voor een veiligheidsproef alvorens men kan worden ingeschakeld om activiteiten te begeleiden.
Wat moet je weten om te kunnen slagen voor de veiligheidstest?
Alle inhoud van het hoofdstuk “Veiligheid” van deze functieomschrijving, met de nadruk op procedures voor ongevallen.
De test wordt automatisch geregistreerd door de organisatie (je hoeft dus niet te melden dat je geslaagd bent).
Wat als je niet geslaagd bent?
Je kan de test zoveel keer uitvoeren tot je geslaagd bent. Klik gewoon terug op bovenstaande link en doe de test opnieuw.
Van zodra je geslaagd bent, kan je worden ingeschakeld voor het begeleiden van onze activiteiten.
Download hier de Bijlage welzijnsbescherming waar naar verwezen wordt in het contract.