MY PELICAN
 

Vlottenstratego

Overzicht

  • Outdoor
  • 1u
  • vanaf 7 jaar
  • De Nekker
  • Max. 25 deelnemers

Materiaal

Benodigd materiaal

  • 4 vlotten
  • geplastificeerde kaartjes stratego.
  • Reddingsvest voor elke deelnemer
  • Peddels
  • 2 vlaggen

Voor de activiteit

Checklist

  • Hang de 2 (4) vlotten vast en zet een vlag op elk vlot.
  • Zorg dat de peddels klaarliggen per vlot
  • Zorg dat de kaartjes per ploeg klaarliggen aan de kant in een doos

Omschrijving activiteit / techniek

Spelregels en praktische afspraken:

  1. Vertrekpunt en Afstand + terreinafbakening
  • Vertrek vanaf het Strand: Beide teams vertrekken vanaf het strand met een afstand van ongeveer 50 meter tussen hen in.
  • Startsignaal: Het spel begint zodra beide teams gereed zijn en het startsignaal (toeter) gegeven wordt.
  1. Vlag Ophalen
  • Doel: Voordat het spel officieel begint, moeten spelers eerst hun vlag ophalen bij een specifieke kleur boei per team.
  • Aanduiding van Vlaglocatie: Elke team heeft een vooraf bepaalde boei die dient als de locatie waar de vlag opgehaald moet worden.
  • Start van het Spel: Het spel begint zodra een speler van een team de vlag bij de boei heeft opgehaald en terugkeert naar het vlot.
  1. Beweging op het Water
  • Gebruik van Vlotten: Spelers verplaatsen zich op de vlotten door gebruik te maken van peddels.
  • Navigatie en Samenwerking: Spelers moeten effectief samenwerken om hun vlot te besturen en te manoeuvreren in het water.
  • Zwemmen: Spelers mogen zwemmen tussen de vlotten om tactische manoeuvres uit te voeren.
  • Veiligheid: Alle spelers dragen verplicht reddingsvesten tijdens het spel.
  1. Confrontaties en Uitschakeling
  • Uitschakeling: Als een speler getikt wordt, moet die speler zijn/haar kaart laten zien. De speler met de laagste rangkaart (hoogste cijfer) geeft zijn/ haar kaart af en moet naar de monitor op het strand om een nieuwe kaart op te halen bij de begeleider. Bij gelijke rangen zijn allebei de spelers eraan. De kaartjes hangen met een kleine musketon vast aan de reddingsvest zodat deze niet verloren kunnen gaan. Nummer 7 is de zwemmer (zwakste rang), deze kaart kan De motorboot (Rang 1) verslaan.
  • Nieuwe Kaarten: Ophalen bij monitor op het strand
  • Zwemmen: Spelers mogen zwemmen tussen de vlotten om tactische manoeuvres uit te voeren.
  1. Veroveren van de Vlag
  • Doel: Het uiteindelijke doel is om de vlag van het andere team te veroveren en veilig terug te brengen naar je eigen vlot.
  • Verovering van de Vlag: Een speler moet aan boord van het andere vlot gaan, de vlag pakken en deze terugbrengen naar hun eigen vlot.
  • Winnend Team: Het team dat als eerste de vlag van het andere team veroverd en terugbrengt naar hun eigen vlot, wint het spel.

    De Strijd

    De strijd wordt gevoerd aan de hand van jullie rang. Hoe sneller je bent op het water, hoe lager je nummer, maar ook hoe sterker je kaart:

    1. Motorboot – De snelste en krachtigste.
    2. Windsurfer – Behendig en snel.
    3. Zeiler – Slim en strategisch.
    4. SUPer – Krachtig en stabiel.
    5. Mega SUPer – Groter en sterker, maar minder snel.
    6. Skimboarder – Licht en wendbaar.
    7. Zwemmer – De traagste, maar kan de motorboot saboteren.

    Let op: De Zwemmer (nummer 7) kan de Motorboot (nummer 1) verslaan door deze te saboteren!

    Herstellen en Hervatten

    Als je wordt verslagen door een sterkere kaart, kom je naar mij op het strand om een nieuwe kaart te halen en je avontuur voort te zetten.

Veiligheid

Aandachtspunten

  • Niemand gaat zonder reddingsvest het water op!
  • Baken de afstand om te zwemmen af!

Noodgevallen

Bekijk op deze link welke procedures je moet volgen bij noodgevallen.

Na de activiteit

Checklist

  • Leg de vlotten tegen elkaar op het grasveld. Je spant de kabel door de ogen van de balken zodat alle vlotten aan elkaar vast komen te zitten. Je legt de kabel vast met het hangslot.
  • Controleer of alle peddels terug in de container zitten.

Kijkwijzers en downloads

In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat de activiteit langer dan 1u duurt. In dat geval kan je adhv deze kijkwijzer de hoekpunten sjorren ipv spanriemen te gebruiken of nadien ook vlotconstructie nummer 2 maken.

Kijkwijzer vlottentocht PELICAN

Kaartjes vlottenstratego

 
 

Blijf je graag op de hoogte van Pelican lessen, kampen, aquapark en events?


 

Partners

Top